Fleksibilnost je jedna od najvećih prednosti rada na daljinu. Prema istraživanju Statista, za 22% ispitanika najvažnije je što mogu da biraju svoje radno vreme, a za 13% što mogu da biraju mesto življenja. Međutim rad na daljinu ima i negativnih strana. 21% ispitanika kaže da je najveći problem u tome što se “prečesto ostaje kod kuće”, što može izazvati osećaj izolacije i usamljenosti. Članovi jednog tima u DXC Luxoftu otkrili su da ih dolazak u kancelariju održava angažovanim i motivisanim.
Rasprave o radu na daljinu traju. Kompanije poput OpenAI i Google zahtevaju da njihovi zaposleni s punim radnim vremenom dolaze u kancelariju najmanje tri puta nedeljno, dok istovremeno imaju i zaposlene koji isključivo rade na daljinu. Generalni direktor Meta Mark Zakerberg je ubeđen da inženjeri rade efikasnije iz kancelarije.
Razgovarali smo sa Olgom Rubcovom, operacionom program menadžerkom, koja je uspela da od limuna napravi limunadu kada je njenom timu postavljen zahtev za kancelarijski rad. Uspela je da stvori grupu koja je u celoj kompaniji poznata po svojoj visokoj efikasnosti i prijateljskim vezama.
Naš tim čine visoko kvalifikovani IT stručnjaci, koji su došli u Srbiju iz različitih zemalja.
Upravljanje relociranim timom
Selidba ima ogroman uticaj na privatni i poslovni život pojedinca. Primenjujemo tri načela kako bi ona prošla glatko:
1. Poštujemo svačiji ritam
Naš tim ima fleksibilno radno vreme, tako da svako može da radi kada je najproduktivniji. Za neke to su večernji sati, dok neki počinju u 8 ujutru. Međutim većina nas odlazi kući oko 17 ili 18, što nam ostavlja dovoljno vremena za privatni život.
2. Tradicije
Kao i mnogi timovi koji imaju svoje tradicije, imamo ih i mi. Na primer svakog dana ručamo u 13:00 i ako nas druge kolege u to vreme ne vide u kuhinji, šalju nam poruke: “Zašto niste na ručku? Je li se nešto desilo?” Neki se šale da bi mogli podešavati svoje satove prema tome kada mi jedemo.
3. Zajedničke aktivnosti
Za ljude koji su došli u jednu novu zemlju je važno da se ne nađu u izolaciji. Jedan način kako to rešavamo jeste druženje van posla. Do sada smo zajedno išli na planinarenje, učestvovali u kvizu, pa čak i volontirali u prihvatilištu za ljubimce.
“Jednom smo išli na planinarenje na Tari. Propešačili smo 15 kilometara, bili smo neverovatno umorni i pokisli zbog provale oblaka. Ali je završetak dana bio predivan: igrali smo društvene igre pored vatre, pili čaj i smejali se. Bilo je sjajno.” Alina, IT inženjer
Prednosti rada u kancelariji
Neki bi rekli da je obaveza da se radi u kancelariji loša stvar, ali je naš tim otkrio da nam to donosi veći broj prednosti.
1. Poslovni i životni balans
Rad od kuće nam omogućava da se lakše nosimo sa privatnim obavezama i zadacima, ali to često znači i duže radno vreme. S druge strane, kancelarija nam pomaže da budemo fokusirani: dođemo, posvetimo se radnim zadacima, brzo prođemo otvorena pitanja sa kolegama, a zatim ostavimo posao iza sebe i možemo da uživamo u svom ličnom vremenu.
“Imamo zabavan, interesantan tim i dosadno je da se radi na daljinu, bez njega. Kancelarija zaista pomaže da se razdvoje posao i kuća. Lakše je da se održava poslovni i životni balans.” Viktorija, glavni IT inženjer
2. Konstantno deljenje znanja
Rad u kancelariji nam omogućava da razgovaramo o najnovijim razvojnim dostignućima, da delimo ideje vezane za nove alatke i unapređenja radnog procesa koji su od koristi i za kompaniju i za naše karijere.
“Ovu brzu razmenu znanja zovemo “oprašivanje”. Kada ste u kancelarijskom okruženju, učenje se dešava praktično kao osmoza.” Nikita, senior IT inženjer
3. Novi zaposleni se brže prilagođavaju
Naš tim ima visoka profesionalna očekivanja. Teško je naći unapred spremne stručnjake koji imaju pravo tehničko iskustvo za naš posao. Novim zaposlenim je često potrebna obuka za novo radno mesto. Prijateljska atmosfera im pomaže da brže savladaju naše tehnike i standarde dok istovremeno uče od iskusnih kolega i integrišu se u tim.
4. Tim funkcioniše efikasnije
U kancelariji postoji manji broj faktora koji odvlače pažnju i to nam pomaže da se fokusiramo na radne zadatke, jedan po jedan. Kada vidite da su svi aktivno uključeni, to vam daje energiju i motivaciju.
5. Kolege mogu da pomažu jedni drugima u stvarnom vremenu
U kancelariji je lakše primetiti da neko izgleda umorno ili da njegova efikasnost opada. Moja uloga je da to primetim na vreme i da pomognem članovima tima da nađu rešenje: da odu na odmor ili da im se obezbedi eksterna pomoć.
Kako rešavamo nesuglasice u timu
Naravno da kada ljudi provode puno vremena zajedno, može da dođe do nesuglasica. Mi nismo izuzetak. Na primer, naši ratovi zbog klime, kada je jednom članu tima vrućina, a drugom je hladno, nisu prestali sve dok nismo našli sistematski pristup problemu.
- Slušali smo jedni druge
- Zajedno smo odlučili kako ćemo podesiti klima uređaj
- Napravili smo novi raspored sedenja u zavisnosti od toga kome prija da bude bliže ili dalje od klime
Stvaranje radne sredine koja pruža podršku
Moj glavni cilj je da kreiram prijatno okruženje u kojem su zaposleni produktivni u najvećoj mogućoj meri.
“Kad bih pravio tim koji treba da spasi svet, Olga bi bila zadužena za pitanje morala. Zahvaljujući njenom iskustvu u timu vlada pozitivna atmosfera u kojoj možemo da ostvarimo svoje potencijale, nismo sputani u svojim stavovima, delima i diskusijama, ali isto tako imamo razumevanja i za to kako se osećaju naše kolege.” Nikita, senior IT inženjer
Moja karijera nije tipična za program menadžera. Uglavnom se kaže da je za program menadžera u IT kompaniji najbolje da ima tehničko obrazovanje i iskustvo, ali ja dolazim iz HR sektora. Moja karijera je dokaz da, ukoliko imate razvijene meke veštine (soft skills), možete da postignete uspeh u bilo kojoj oblasti. Upravljanje ljudima je moja glavna obaveza jer je najvažniji cilj za svaku uspešnu tehnološku kompaniju da se pobrine o tome da stvori prijatno okruženje za rad i profesionalni razvoj zaposlene talentovane ljude.
Pročitajte naš članak o tome zašto su meke veštine nezamenjive za developere i kako kompanije mogu da ih podstiču.
“Olga zna kako da gaji prisne odnose s drugima, što je obično teže za nas, ljude iz tehničkih struka. To nam omogućava da održavamo atmosferu prijateljstva i vidimo da joj je zaista stalo do nas.” Viktorija, glavni IT inženjer
Svakako da kancelarijski rad nije za sve. Za neke ljude najbolji izbor je hibridni model ili rad na daljinu. Timovima koji su raspoređeni kroz više zemalja potreban je sopstveni proces koji im omogućava kvalitetnu integraciju gde god se nalazili pojedini članovi. Zajedničke aktivnosti, vizualuzacija, gejmifikacija, uključivanje kamera tokom sastnaka su odlični načini, ali po mom mišljenju ne postoji zamena za interakciju uživo.
Timovi DXC Luxofta koriste različite oblike rada, tako da svako može naći pravi način za sebe. Posetite naš veb sajt za više informacija i pregled aktivnih konkursa — možda ste baš Vi osoba koja nedostaje našem timu.