Novosti

Na pravom si mestu ukoliko te zanimaju blog tekstovi o najvažnijim tehnološkim trendovima i aktuelnostima sa našeg sajta.

Blog Novosti
23.05.2024. ·
2 min

SQL slavi 50 godina: Zašto je i dalje najvažniji jezik za baze podataka?

Structured Query Language (SQL) ove godine slavi svoj 50. rođendan. SQL je 1974. godine predstavljen od strane Donalda Čemberlina i Rejmonda Bojsa kao SEQUEL, ali je naziv kasnije promenjen zbog autorskih prava. Od tada, SQL je postao standard u svetu baza podataka, a njegova popularnost ne jenjava ni posle pola veka. SQL je danas treći najpopularniji programski jezik među profesionalnim programerima, prema podacima sa Stack Overflow-a, dok je IEEE proglasio SQL najvažnijim jezikom za dobijanje posla. Ovo je delom zbog njegove primene u oblastima kao što su veštačka inteligencija, analitika i razvoj softvera. Za razliku od drugih starih jezika poput COBOL-a i FORTRAN-a, koji se koriste uglavnom u postojećim legacy sistemima, SQL je još uvek ključan za nove projekte i inovacije. SQL omogućava lako upravljanje i interakciju sa podacima, što ga čini neizostavnim u mnogim poslovnim procesima. Jedan od razloga za dugovečnost SQL-a je njegova sposobnost da se prilagodi novim tehnologijama. SQL je dodao podršku za GIS podatke, JSON dokumente, kao i za XML i YAML. Takođe, može se kombinovati sa vektorskim podacima, što omogućava razvoj generativnih AI aplikacija. Pored svoje fleksibilnosti, SQL se zasniva na snažnoj matematičkoj teoriji, što ga čini pouzdanim i efikasnim. SQL je prvi programski jezik koji je omogućio vraćanje više redova po jednom upitu, što olakšava analizu i korišćenje podataka u poslovne svrhe. Iako su postojali pokušaji da se SQL zameni drugim tehnologijama, kao što su NoSQL baze podataka i prirodni jezički procesori, SQL je i dalje nezaobilazan. Čak i generativna veštačka inteligencija, koja može pisati SQL kod umesto programera, zavisi od SQL-a za interakciju sa podacima. SQL će nastaviti da igra ključnu ulogu u IT sistemima, bez obzira na to što možda postane manje vidljiv za developere. Sa sve većim oslanjanjem na podatke u IT industriji, SQL će i dalje biti neophodan za funkcionisanje brojnih sistema.

HelloWorld
0
22.05.2024. ·
2 min

Zašto je Facebook izabrao Mercurial umesto Gita?

Git je sistem za kontrolu i istoriju verzije koda i koriste ga skoro sve velike IT kompanije, ali ne Google i Facebook. Što se tiče Google-a, stvar je jasna jer njihov inženjering postoji nekoliko godina pre Git-a. Sa druge strane, Facebook je nastao otprilike u isto vreme kada i Git (2004. godine) i bilo je, nekako, prirodno da dve tako uticajne i jake kompanije, zajedno rastu i razvijaju se, posebno ako imamo u vidu da su oni u prvih osam godina postojanja, zaista, i sarađivali. Ta saradnja se završila 2012. godine, kada je Facebook odabrao drugog partnera, tada prilično nepoznatog, po imenu Mercurial. Oba sistema rade sa repozitorijumom. To je zapravo direktorijum koji sadrži sve fajlove projekta, a postoji i sistemski deo gde se čuvaju podaci o projektu, promenama, o tome ko je te promene načinio i kodu unutar njih. Da Facebook nije promenio „partnera“ , inženjerski svet bi danas, gotovo sigurno, izgledao drugačije, i iz današnjeg ugla, Git definitivno ima za čime da žali. Moguće je da danas ne bi imao nikakvu konkurenciju i da bi korisnički doživljaj rada u Git-u bio na još višem nivou. Osnovni razlog da Facebook migrira na Mercurial, je prilično jednostavan – performanse. Međutim, kako to obično biva, bilo je tu i malo sujete. Pošto je Git bio koncipiran tako da „pregleda“ svaku datoteku repozitorijuma, sa povećanjem broja datoteka, jasno je da njegova brzina opada. Ljudima iz Facebook-a je počela da se pali „crvena lampica“ kada su sve učestalije počeli da „naleću“ na granice skaliranja, pa su odlučili da ništa ne prepuštaju slučaju, već su napravili simulaciju. Koristili su „dummy“ repozitorijum sa očekivanom veličinom Facebook-ovog koda u narednih par godina. Rezultat je bio poražavajući, jer je izvršenje osnovnih Git komandi trajalo 45 minuta. Pomalo uspaničeni tom informacijom, mali tim software inženjera zaposlenih u Facebooku, je počeo vredno da radi na pronalasku rešenja. Kontaktirali su Git zajednicu, međutim odgovor je bio – „podelite ogroman repozitorijum na manje delove“. Potpuno šokirani i pomalo uvređeni njihovim odgovorom i nedostatkom „sluha“ za očigledan problem, ovaj tim je shvatio da je migracija na drugi sistem neminovna. Nisu pričali sa ostatkom kompanije o ovom problemu, jer su želeli da prvo istraže sve moguće opcije kako bi bili u potpunosti sigurni kada izađu sa predlogom. Znali su da bi njihove kolege, programeri, pre svih, mogli da budu izuzetno osetljivi na ovako radikalnu promenu koju su pripremali, pa nisu želeli dodatne komplikacije bez jasne slike „šta i kako dalje?“

HelloWorld
0
20.05.2024. ·
4 min

Šta najveći DDoS napad u istoriji može da nauči developere?

U oktobru prošle godine, Google Cloud je objavio da je uspešno suzbio najveći DDoS napad u istoriji - i da je ovaj DDoS napad pogađao poslovne subjekte od avgusta. Šta je to što ga je učinilo najgorim DDoS napadom do sada? Bio je to njegov obim. Tokom svog vrhunca, napad je brojao preko 398 miliona zahteva u sekundi (rps). Poređenja radi, najgori zabeleženi DDoS napad do tog trenutka, otkriven 2022. godine, dostigao je 46 miliona rps. U ovom slučaju, kriminalci su bili u mogućnosti da pokrenu DDoS nakon što su otkrili zero-day ranjivost na HTTP/2 protokolu. U najgorem slučaju, ovaj tip eksploatacije može da preplavi saobraćaj i ometa usluge. Iako neće ugroziti podatke, može izbaciti ranjivu veb stranicu ili aplikaciju iz upotrebe. Ako ga sagledamo sada, pola godine kasnije - šta najveći DDoS napad do sada može da nauči softverske developere o sprečavanju DDoS-a? Redovno popravljajte ranjivosti Zero-day ranjivost učinila je ovaj napad tako efikasnim. Sada je poznat kao HTTP/2 Rapid Reset, ili CVE-2023-44487, i može preopteretiti servere koji se oslanjaju na HTTP/2 protokole. Rano popravljanje nedostataka jedan je od najboljih oblika odbrane od DDoS i drugih napada. Tokom ovog procesa, posebna pažnja mora se posvetiti visokorizičnim ranjivostima. Neažurirane ranjivosti se nalaze među vodećim uzrocima sajber napada, ali mnoge ekipe godinama zanemaraju izbacivanje patch-a. Sa poznatim greškama, kompanije mogu automatizovati ovaj proces kako bi ih unapred popravili u sistemu. Ali kako možete odmah popraviti zero-day ranjivosti? To su pretnje koje još uvek nisu poznate, i alati ne mogu da ih detektuju jer ne znaju da takve ranjivosti postoje. Takođe, može potrajati neko vreme dok patch ne bude dostupan za najnovije zero-day ranjivosti. Dok čekate patch za HTTP/2 Rapid Reset, Microsoft predlaže: Zaštitite svoj sajt WAF-om (web application firewall) Implementirajte odbranu za DDoS napade 7 sloja Postavite pravila ograničenja brzine da blokirate neželjeni saobraćaj Blokirajte maliciozne IP adrese Onemogućite HTTP/2 protokol Pristupajte sajber bezbednosti proaktivno Google je u poziciji da otkrije i suzbije napade pre nego što izmaknu kontroli jer stalno nadgleda svoju bezbednost. Kompanija konstantno razvija bolje mehanizme odbrane i koristi proaktivne mere kako bi kontinuirano poboljšavala svoju bezbednost. Ako vaš tim za razvoj redovno primenjuje patch-eve, pridržava se najboljih praksi za suzbijanje DDoS-a i održava ažuriran plan odgovora na incidente, onda ste u dobrom položaju kada je reč o reaktivnim merama. Međutim, to možda nije dovoljno da zaštitite svoje okruženje od visokorizičnih nedostataka. Da biste sprečili DDoS da omete vaš sistem na ovom nivou, potrebno vam je više. Započnite ovde da implementirate proaktivniji pristup bezbednosti: Nadgledajte mrežni saobraćaj kako biste brzo uočili svaku promenu u saobraćaju Koristite rešenja za analizu ponašanja kako biste otkrili abnormalne obrasce saobraćaja Postavite pravila filtriranja saobraćaja kako biste zaustavili zlonameran saobraćaj Kao rezultat toga, proaktivna sajber bezbednost vam pomaže da rano otkrijete ranjivosti - pre nego što eskaliraju u štetne i skupe napade. Postavite složene odbrambene mere u okviru vaše infrastrukture U svom pregledu najvećeg napada, Emil Kiner iz Cloud Armora primećuje da je zahvaljujući merama balansiranja opterećenja i infrastrukturi za suzbijanje DDoS-a, Google uspeo da održi sve operativnim, i izbegne bilo kakve prestanke rada. Suprotno tome, kada je OpenAI doživeo DDoS napad u novembru 2023. godine, korisnici su se žalili na ponovljene prekide tokom celog dana. Sveobuhvatna infrastruktura za suzbijanje i slojevi sigurnosti mogu napraviti veliku razliku prilikom napada u vašu korist. Samo WAF (web application firewall) nije dovoljan za rano suzbijanje DDoS-a. Na primer, evo nekoliko mera na koje se Google tim oslanja: Posebno prilagođene sigurnosne politike Adaptivne zaštite za analizu uzoraka saobraćaja Globalno balansiranje opterećenja za distribuciju saobraćaja Pored odgovarajuće infrastrukture, važno je imati višedimenzionalni program sajber bezbednosti koji kombinuje različite proaktivne i reaktivne mere. Sarađujte sa kolegama u vašoj industriji Ono što nas ovaj slučaj uči jeste to koliko je važno sarađivati sa drugim akterima u vašoj industriji. Kako bi suzbio napad, Google je delio informacije i obaveštajne podatke o napadima sa zainteresovanim stranama u industriji. To uključuje održavaoce softvera i pružaoce usluga oblaka. Google, Cloudflare i AWS zajedno su radili na istraživanju i zaustavljanju napada pre nego što je izazvao dugotrajne prekide rada za ranjive korisnike. Koordinirali su svoje napore i delili obaveštajne podatke, strategiju i ekspertizu kako bi rano zaustavili napad. Ovo je važno za suzbijanje napada velikih razmera poput ovog. Mogli su da se izbore sa pretnjom na vreme koristeći najefikasnije mere za to. Kako druge kompanije mogu iskoristiti različite saradnje? Izgradite zajednicu kako biste podstakli podržavajuće okruženje u svojoj industriji. Razmenjujte znanje i prakse sa drugim kompanijama. Sarađujte sa partnerskim kompanijama iz industrije kako biste u realnom vremenu suzbili napade. Prilagodite i unapređujte odbranu kako biste sprečili DDoS napade Kada velika kompanija doživi DDoS napad, može biti teško razumeti zašto WAF i druge odbrane nisu odmah zaustavile napad. Kao što vidite ovde, teško je pripremiti kompaniju protiv sofisticiranijih napada, pogotovo ako iskoriste zero-day ranjivost - govorimo o slabosti koju vaš sigurnosni sistem nije mogao da predvidi. Suština najgoreg DDoS napada? Baš kao što se DDoS napadi svake godine sve više unapređuju, vaša odbrana takođe mora da evoluira. Osim primene standardne sajber “higijene” kao što su redovni apdejti, pristupite bezbednosti sa proaktivnim merama. Kreirajte višedimenzionalnu infrastrukturu za sigurnost i, ako možete, sarađujte sa drugima.

15.05.2024. ·
6 min

Razumeti razlike: Kako produkt menadžeri i developeri zajedno grade uspešne projekte

Na prvi pogled, uloge produkt menadžera i software developera mogu delovati kao odvojene celine unutar IT sektora, međutim, njihova uspešna saradnja je neizostavna za razvoj bilo kog uspešnog projekta. Produkt menadžeri se usredsređuju na korisničke potrebe, tržišne trendove i strateško planiranje, dok software developeri rade na tehničkoj implementaciji tih vizija kroz kod. Iako se čini da su njihovi ciljevi usklađeni, put od ideje do realizacije često je popločan izazovima i "varnicama", koje proističu iz različitih perspektiva na isti projekat. Neophodnost jasne i otvorene komunikacije između ove dve uloge postaje očigledna kada se uzme u obzir koliko su zapravo povezani njihovi domeni. Saradnja između produkt menadžera i developera nije samo poželjna, već ključna, kako bi se izbegli nesporazumi koji mogu usporiti ili čak ugroziti napredak projekta. Tihomir Ješić, produkt menadžer u Infostudu, i Danijel Berkeš, software developer na sajtu HelloWorld.rs, otkrivaju nam kakva je zaista izgleda njihova i saradnja i šta su najveći izazovi. Tihomir Ješić - produkt menadžer u Infostudu “Produkt menadžer je odgovoran da prepozna korisničke potrebe i pronađe rešenje zajedno sa development timom, a u skladu sa svim tim da odredi i strategiju razvoja proizvoda. Programer je taj koji će implementirati zahteve proizvoda. Njegovo tehničko znanje i iskustvo ključno je za procenu kompleksnosti zahteva i pronalaženje optimalnih tehničkih rešenja. Zbog svega toga neophodno je da produkt menadžer ima konstantnu komunikaciju sa programerom kako bi razumeo tehničke izazove i moguće limite. Komunikacija i međusobno razumevanje je ključ uspeha svakog projekta”, navodi za HelloWorld.rs Tihomir Ješić.   Danijel Berkeš - software developer na sajtu HelloWorld.rs Danijel Berkeš dodaje da programer treba da proceni tehničku izvodljivost i predloži alternativna rešenja ako originalni zahtevi nisu ostvarljivi bili bi previše vremenski zahtevni ili skupi za implementaciju. ”Ovaj proces je krucijalan za uspeh projekta”, smatra Berkeš i naglašava: “Iz moje perspektive, produkt menadžer je taj koji razume tržište, konkurenciju, potrebe korisnika i tehnološke trendove, i na osnovu toga kreira viziju i putanju proizvoda koji će se razvijati.” “Često doživljavam da je produkt menadžer praktično most između različitih timova i stakeholdera unutar i izvan organizacije, uključujući marketing, prodaju, korisničku podršku i, naravno, razvojni tim. Programeri očekuju od produkt menadžera da efikasno komunicira potrebe i očekivanja svih strana, kako bi razvojni tim mogao da se fokusira na tehnička rešenja. U ovom kontekstu doživljavam produkt menadžera i kao filter za različite biznis zahteve.” “Jedna od ključnih uloga produkt menadžera, iz perspektive programera, je postavljanje prioriteta. Razvojni timovi često se suočavaju sa više zadataka nego što mogu da obrade, pa je uloga produkt menadžera da jasno definiše šta je najvažnije i šta treba prvo realizovati, omogućavajući timu da ostane fokusiran i efikasan”, kaže Berkeš. Programeri cene kada su produkt menadžeri otvoreni za tehnički feedback i spremni da prilagode zahteve proizvoda na osnovu tehničkih izazova i ograničenja. Prema Ješićevom mišljenju produkt menadžer treba da razume da se programeri fokusiraju na arhitekturu sistema, tehničku implementaciju, performanse, bezbednost softvera i na održavanje koda, kako vremenom ne bi došlo do velikog tehničkog duga. “Ako produkt menadžer ne razume taj tehnički aspekt, teže će mu biti da prenese predstavnicima biznisa zašto je izabrano rešenje najoptimalnije”, kaže Ješić. Deo posla u kojem najviše uživa sa programerima je trenutak kada razmatraju potencijalne solucije i osmišljavaju neki proizvod. “Mislim da u  procesu razmena ideja, iskustava i rešavanju problema dolazi do posebnog izražaja ta sinergija između programera i produkt menadžera”, dodaje on. Izazovi u saradnji i rešavanje problema Danijel Berkeš smatra da je najčešći izazov procena vremena kada su u pitanju kompleksniji projekti koji potencijalno uključuju i druge timove. Iz perspektive programera, kaže on, najbolji mogući način procene trajanja velikih projekata je izveštavanje o progresu kroz iteracije. “Sa druge strane postoje pritisci od drugih stakeholdera prema produktu za jasnijim definisanjem roka”, navodi Berkeš i dodaje: “Tu celu priču mogu da uspore programeri koji ne umeju na najbolji mogući način da iskomuniciraju sve informacije ka produktu, jer suviše ulaze u tehničke detalje. Biti dobar programer podrazume da se na jednostavan (ne preterano tehnički) i jasan način objasni progres projekta, izazovi, poteškoće. Ako programeru to manjka, produkt će biti uskraćen za ključne informacije o projektu i tada nastaju “komunikacioni šumovi”. Sa druge strane, i Ješić priznaje da produkt menadžeri znaju da budu uzrok čestih glavobolja kod programera. “Kada produkt menadžer upita developera za vremensku procenu i kad im saopšti da postoje promene u zahtevima u toku same implementacije”. “Programeri su često usredsređeni na tehničke detalje, dok je produkt menadžer fokusiran na korisničke potrebe, tržišne trendove i strategiju proizvoda. Ova razlika u perspektivi može da dovede do nesporazuma u vezi sa prioritetima i ciljevima projekta”, dodaje on. Transparentnost i jasnoća kao most između tehničkih i strateških ciljeva Nedostatak transparentne komunikacije i povratnih informacija, bez dileme, dovodi do nerazumevanja. Na primer, ako programeri nisu jasno upoznati sa ciljevima proizvoda i očekivanjima korisnika, razvijati funkcionalnosti koje nisu u skladu sa tim. Ili, ako produkt menadžeru nisu saopšteni svi potencijalni tehnički rizici, lako može da se desi da primeni neadekvatnu strategiju razvoja proizvoda. “Mi ovo rešavamo tako što motivišemo programere da učestvuju u defnisanju biznis zahteva i da ne budu samo puki izvršioci zadataka, organizujemo timska planiranja, dnevne sastanke i konstantno negujemo kulturu  ‘vuci kolegu za rukav’, drugim rečima da u što  većoj meri sarađuju i pričaju o projektu”, objašnjava Berkeš. “Još jedna dobra stvar u Infostudu je da  programer i produkt menadžeri često dele istu kancelariju. Mislim da je ta bliskost  i razlog da se bolje razumemo. Ali suština je u razgovoru. Redovna i otvorena komunikacija dovodi do toga da bolje razumemo jedni druge”, dodaje. Učenje kroz saradnju – ključ uspešnih projekata Danijel Berkeš ističe da programer može od produkt menadžera da nauči kako da razmišlja iz perspektive tržišta, korisnika i biznis ciljeva, i da na osnovu togu ponudi i kvalitetnija tehnička rešenja koja su dugoročno usklađenija sa ciljevima kompanije. I za Tihomira Ješića iz ove saradnje ima puno toga da se nauči. “Najvažnija lekcija koju programer i produkt menadžeri mogu naučiti jedan od drugoga je da je uspeh tima zasnovan na međusobnom učenju, razumevanju i podršci. Kroz ovu vrstu saradnje, timovi postižu daleko bolje rezultate i stvaraju proizvode koji zaista vrede, pa na kraju čitavog lanca imamo jako zadovoljne korisnike“, zaključuje on.  

HelloWorld
0
13.05.2024. ·
2 min

Meta proširuje svoju AI ponudu generisanja slika i na oglase

Meta Platforms (META.O), matična kompanija Facebooka i Instagrama, saopštila je da proširuje svoj set alata za generativne AI oglase kako bi ponudila alate koji su u stanju da automatski kreiraju varijacije slika i postave tekst preko njih. Alat će biti lansiran u testnom obliku bez žigova koje društvena mreža Meta inače primenjuje na sve slike generisane od strane svog Meta AI asistenta koje korisnici vide, i koju je istakla kao ključnu sigurnosnu karakteristiku, izjavili su izvršni direktori na konferenciji za štampu. Džon Hegeman, šef monetizacije u Meti, rekao je da kompanija još uvek razmatra način na koji će funkcionisati obeležavanje ovih oglasa i da će podeliti adekvatne smernice do trenutka globalnog lansiranja alata, najverovatnije pri kraju ove godine. Ova najava dolazi u trenutku kada Meta ulaže milijarde dolara u izgradnju i podršku svojim generativnim AI modelima, pokušavajući da ubedi oglašivače da automatizacijom rada kreativnih aspekata kampanja mogu da dobiju više za svoj novac. Još jedan gigant na polju digitalnog oglašavanja, Google, najavio je slično proširenje mogućnosti AI alata u februaru. Kompanija je izjavila da će oglasi kreirani od strane njenih alata biti obeleženi korišćenjem SynthID tehnologije koju je razvila njena AI istraživačka laboratorija DeepMind. Uz Metin alat za generisanje slika, oglašivači će moći da učitaju slike svojih proizvoda i generišu druge verzije tih slika, na primer, prilagođavanjem orijentacije proizvoda ili prikazivanjem ljudi koji ih koriste u različitim postavkama. Takođe se proširuju i ponude za generisanje teksta za naslove i ključne prodajne tačke, dok se dodaje mogućnost preklapanja teksta direktno preko generisanih slika. Kompanija će u narednim mesecima dodati i opciju za oglašivače da unesu tekstualne upute koje se mogu koristiti za prilagođavanje varijacija slika, rekla je. Kao i sa ranijim alatima za generativni AI, oglašivačima koji vode kampanje u regulisanim industrijama, poput politike, biće zabranjeno korišćenje ovih proizvoda. Oglašivači su velikom brzinom prihvatili AI alate za oglase koji automatizuju postavljanje njihovih kampanja pred različite grupe korisnika, ali su generalno bili oprezniji u vezi sa novijim alatima za generativni AI. Pojedini brendovi izrazili su bojazan u vezi sa tim kako će tehnološke kompanije koristiti bilo koje slike koje učitaju radi poboljšanja modela, jer se može desiti da njihovi logotipi ili druga intelektualna svojina završe u generisanim slikama drugih.

10.05.2024. ·
1 min

Korisnici Stack Overflow-a sabotiraju sopstvene postove zbog dogovora sa OpenAI

Nedavno objavljeno partnerstvo između popularne platforme za programere Stack Overflow i kompanije OpenAI, koje predviđa integraciju tehničkog sadržaja Stack Overflow-a sa ChatGPT-jem, izazvalo je buru nezadovoljstva među korisnicima ove platforme. Neki korisnici su, izražavajući svoje nezadovoljstvo, pokušali da obrišu ili izmene svoje odgovore i time protestuju protiv korišćenja njihovih doprinosa u treniranju AI modela. Pod uslovima najavljenog partnerstva, OpenAI će koristiti produkt OverflowAPI kompanije Stack Overflow kako bi poboljšao svoje AI modele koristeći sadržaj koji je kreirala zajednica Stack Overflow-a. Takođe, planirano je da ChatGPT direktno uključuje proverene tehničke podatke sa Stack Overflow-a. OpenAI obećava da će pružiti priznanje zajednici Stack Overflow-a unutar ChatGPT-ja, mada još uvek nije jasno kako će to biti realizovano. Stack Overflow, s druge strane, će koristiti tehnologiju OpenAI u razvoju svog AI modela OverflowAI, koji je najavljen u julu 2023. godine. Međutim, iako kompanije ističu prednosti saradnje, mnogi korisnici Stack Overflow-a izražavaju svoje nezadovoljstvo, posebno zato što je do nedavno Stack Overflow generalno imao negativan stav prema generativnim AI tehnologijama, čak zabranjujući odgovore napisane uz pomoć ChatGPT-ja. Takođe, prošlogodišnji porast popularnosti ChatGPT-ja navodno je smanjio saobraćaj na Stack Overflow-u, iako je kompanija kasnije osporila te tvrdnje. Korisnici koji pokušavaju da izbrišu ili izmene svoje postove na Stack Overflow-u kao oblik protesta suočavaju se sa suspenzijama i brisanjem svojih izmena od strane moderatora platforme. Prema uslovima korišćenja Stack Overflow-a, jednom kada korisnik objavi sadržaj, on postaje deo kolektivnog napora i može biti uklonjen samo u izuzetnim okolnostima. Iako Stack Overflow zadržava prava na korisničke postove, sadržaj se deli pod Creative Commons 4.0 licencom koja zahteva pripisivanje autora. Ostaje da se vidi kako će integracije sa ChatGPT-jem, koje još uvek nisu implementirane, poštovati ovu licencu na zadovoljstvo nezadovoljnih korisnika. Za sada, sukob se nastavlja.

HelloWorld
0
08.05.2024. ·
1 min

Izvučena dobitnica putovanja u Pariz

Završeno je darivanje u kom su učesnici imali priliku da osvoje putovanje u Pariz, ali i druge vredne nagrade. Svi koji su popunili svoj Infostud profil od 9. do 30. aprila, mogu da provere da li su među dobitnicima. Glavna nagrada, putovanje u Pariz za dve osobe, pripala je Ljiljani Bošnjak, koja će imati priliku da uživa u čarima francuske prestonice. Pored glavne nagrade, izvučeni su i drugi dobitnici: Vladimir Stefanović osvojio je Redmi Buds 3 Pro slušalice, koje će sigurno obogatiti njegove svakodnevne aktivnosti. Pet učesnika Sunčica Stojadinović, Mića Petronijević, Milenko Simikić, Sunčica Milić Marković i Nikolina Krnjić nagrađeno je Infostud poklon paketima koji sadrže razne korisne i praktične poklone. Čestitamo dobitnicima i zahvaljujemo se svima koji su učestvovali u ovom darivanju. Svi dobitnici će biti kontaktirani putem e-maila sa detaljima o preuzimanju nagrada. Ukoliko niste osvojili nagrade ovaj put, želimo da vas podstaknemo da ažurirate svoj profil, jer vam donosi veće šanse za sledeće poslovne prilike, olakšava poslodavcima da vas pronađu i ponude vam posao. I naravno, pratite nas i dalje, očekuje vas još mnogo pogodnosti, kao i poklona.

HelloWorld
0
08.05.2024. ·
2 min

Održan vebinar: Technical debt i kako se boriti sa njim

U organizaciji sajta HelloWorld.rs a u saradnji sa kompanijom Createq, održan je vebinar na temu: „Technical debt i kako se boriti sa njim“, u četvrtak 27. aprila u 18 časova preko Zoom platforme. Panelisti su dali smernice kako se boriti sa svim dodatnim troškovima koji će nastati kada prilikom rada na projektu prioritet postane brza isporuka, a ne savršen kod. Moderator ovog panela bio je Nebojša Kamber, Head of IT 4 zida, koji je na temu tehničkog duga razgovarao sa: - Novakom Novokmetom, General Manager i Senior Software Architect iz kompanije Createq - Draganom Gvozdenovićem, Senior Software Developer iz kompanije Enlight, i sa - Nemanjom Tozićem, Senior Software Engineer iz kompanije Ananas Na pitanje da li je tehnički dug nužan ili se može izbeći, Dragan Gvozdenović je rekao da „on nije nužno zlo, ali jeste neminovnost sa kojom moramo da se susrećemo tokom razvoja softvera“. Dodaje da ga je nemoguće izbeći, ali da se on može smanjiti, dok je Novak Novokmet naveo da je poenta uhvatiti se u koštac sa njim, i da je nužno da se taj dug pre ili kasnije vrati. Uticaj tehničkog duga na zadovoljstvo zaposlenih je takođe važna tema koja se obradila na panelu. Nemanja Tozić je iskazao stav da zapostavljanje sistema rezultuje nezadovoljstvom zaposlenih koje dalje opet rezultuje zapostavljanje sistema, i to može da se vrti u krug jako dugo. Kao zaključak teme, Dragan Gvozdenović je naglasio da na umu treba imati kvalitet posla koji se obavlja i da treba težiti ka maksimalizaciji izlaza u odnosu na kvalitet našeg doprinosa, i samim tim tehnički dug će biti manji. Novak iz Createq je kao zaključak izveo da je potreba za upravljanjem tehničkim dugom još veća nego pre poremećaja IT tržišta i da je potrebno da se što više uključe alati za prevazilaženje ovog problema. Nemanja Tozić se složio sa Novakom i dodao da od ovog problema ne treba bežati, već ga treba rešavati. Na vebinaru su se obradile i teme kao što su istaknutost tehničkog duga kod in house developmenta i kod outsource developmenta, kao i kakva je razlika između startapova i kompanije koje imaju dugogodišnju tradiciju u baratanju i vrstama tehničkog duga. Za one koji to nisu stigli a žele da čuju naše paneliste, imaju mogućnost da na sledećem LINKU pogledaju snimak celog vebinara.  

HelloWorld
0
07.05.2024. ·
1 min

Napravi Infostud profil uz pomoć AI tehnologije!

Želiš brzo i jednostavno da popuniš svoj dinamički CV? Uštedi vreme i energiju - dozvoli AI alatu da izradi Infostud profil za tebe! Sada to možeš učiniti uz naš novi alat koji će na osnovu tvojih podataka automatski popuniti Infostud profil Popuni Infostud profil u samo nekoliko koraka: Dodaj svoju biografiju: u sekciji “moj profil” izaberi automatsko popunjavanje profila, dodaj svoju postojeću biografiju (CV) i pokreni popunjavanje Infostud profila kandidata.  Automatsko popunjavanje uz pomoć AI alata: veštačka inteligencija tvoj CV pretvara u profil kandidata, automatski izvlači informacije iz tvog CV-ja i prebacuje ih u Infostud profil. Završi popunjavanje: Nakon što dobiješ obaveštenje da je veštačka inteligencija završila pripremu tvog profila, poseti ga i proveri unete podatke. Tvoj profil će tada biti spreman za upotrebu! Koje su pogodnosti korišćenja Infostudovog profila? Infostud profil predstavlja dinamički CV koji možeš besplatno i lako kreirati. Ne brini ukoliko želiš nešto da izmeniš - to možeš učiniti u svakom trenutku. Čak i ako već pošalješ prijavu poslodavcu, možeš lako ažurirati svoj profil. Brzo konkurisanje na oglase za posao Sa Infostud profilom kandidata imaš mogućnost brzog i jednostavnog konkurisanja na oglase za posao. Samo jednim klikom možeš izabrati konkurisanje profilom. Predstavi se poslodavcima Infostud profil ti omogućava da se predstaviš poslodavcima kroz informacije o tvom obrazovanju, radnom iskustvu i veštinama. Čak i kada ne tražiš aktivno posao, poslodavci te mogu kontaktirati sa ponudom zaposlenja ukoliko uključiš vidljivost profila. Popuni Infostud profil danas i olakšaj svoj put do novih poslovnih prilika!

HelloWorld
0
Da ti ništa ne promakne

Ako želiš da ti stvarno ništa ne promakne, prijavi se jer šaljemo newsletter svake dve nedelje.