Veštačka inteligencija sve više menja način na koji stvaramo, konzumiramo i razmišljamo o umetnosti, a muzika je posebno pogodno polje za ovakva eksperimentisanja. Dok mnogi još raspravljaju o etici i kvalitetu AI generisanih pesama, pojedini muzičari već su duboko zagazili u ovaj novi svet stvaranja. Među njima su i subotički muzičari Daniel Davčik i Gabor Lenđel, koji se sa tehnologijom ne susreću samo kao korisnici, već i kao stvaratelji koji preispituju granice sopstvenog rada.
Sa druge strane, upozoravaju da AI u muzici treba pametno koristiti. Ističu da za razliku od mašina, čovek još uvek ima dušu, koja u muzici gaji svoje zasluženo mesto. Međutim, da li je moguće stvarati i muziku i osećanja istovremeno uz pomoć AI - ono kada nešto čujemo prvi put, neku pesmu i naježimo se skroz, ili zbog neke melodije koja nam se uvukla u uši „padnemo u trans“ na nekom koncertu – pitanja su na koja će nam informacione tehnologije sigurno pre ili kasnije dati odgovor.
Od šoka do oduševljenja
Daniel Davčik, muzičar, tekstopisac i kompozitor iz Subotice, otkriva da je sa veštačkom inteligencijom bio upoznat još pre nego što je ChatGPT postao dostupan široj javnosti.

„Znam dugo za veštačku inteligenciju, čak jedan od inženjera koji je bio u firmi moje supruge zvao nas je da nam predstavi ChatGPT pre nego što je eksplodirao kod nas. Rekao je da će nam to oduvati mozak – i stvarno nam je oduvalo mozak“, kaže Davčik kroz osmeh.
Ali najveće iznenađenje za njega usledilo je kada je prvi put testirao mogućnosti veštačke inteligencije da generiše tekst pesme.
„U jednom trenutku sam rekao – hajde napiši mi tekst pesme u stilu Devida Bovija i Nika Keršoa. I dobio sam tekst koji je meni bio fenomenalan. Malo sam se smrzao... izašao je normalan tekst za pesmu koji može da se upotrebi“, kazao je Davčik.
Ovo iskustvo je otvorilo vrata njegovom daljem istraživanju. Kako kaže, već godinama radi na restauraciji svojih starih pesama iz vremena srednje škole, i sada koristi AI alate da bi ih digitalno pročistio, obradio i pripremio za novo objavljivanje.
„Našao sam program koji ti izvuče stereo fajl i razdvoji ga na više kanala – bubnjevi, bas, gitare, klavijature, vokali. Dakle, sada on može da uzme i Cepelin ili Pink Flojd i da razmiksa na bubnjeve, bas, gitaru, klavijature, vokale“, objašnjava.
Nakon toga, stigao je i do sledećeg koraka – veštačka inteligencija koja može da menja boju vokala.
„Nikada nisam bio zadovoljan sa sobom kao pevačem, ni sa svojim glasom, i naišao sam na aplikaciju koja može da ti zameni boju glasa“, kaže Davčik.
Vrhunac njegove AI avanture je korišćenje Suno.com – sajta koji omogućava da se tekst pesme i kratka instrukcija unesu, a sistem za nekoliko sekundi generiše gotovu pesmu sa vokalom, aranžmanom i efektima.
Davčik je u Suno ubacio sopstvene stare tekstove i dobio verzije svojih pesama čak i u big bend aranžmanima.
„Za 15 sekundi mi je izbacio dve verzije – potpuno različite, kao da nikad nisu čule jedna za drugu. Meni je to genijalno“, ocenjuje.
Ipak, uprkos tehnološkom čudu, ističe da AI muzici često fali ono najvažnije – emocija.
„Ovde fali to nešto. Ja to zovem modžo, neko to zove iks faktor. Ne bih zaplakao na jednu takvu stvar. Osećaš da nije... faktor“, priznaje Davčik.
Na pitanje sajta HelloWorld.rs da li bi takva pesma mogla da osvoji publiku, Davčik je rekao da „svim stvarima sa izbora za Evroviziju fali ono nešto“ jer su stvarane uz pomoć veštačke inteligencije.
Upozorava i da postoji još jedno važno pitanje koje se nameće, a to je: kome pripada pesma koju AI napravi, te upozorava na potencijalne pravne probleme.
„Sve što uneseš na Suno, on može da koristi u koje god svrhe smatra potrebnim. I sve što ti kao autput uzmeš od njega – on može da klejmuje kao autor, ako ti zarađuješ novac od toga“, smatra.
Zato, kako kaže, koristi AI za inspiraciju, ali uvek kao lični pečat dodaje nešto svoje.
„To što on napravi, možda ti nikad ne bi palo na pamet – ali onda menjaš, dodaš, preradiš, i onda jeste tvoje“, zaključuje Davčik.
Zadržati ljudskost u stvaranju
Naš poznati kompozitor Gabor Lenđel, ima nešto drugačiji pogled na AI tehnologije.
On ističe da AI može biti koristan alat za inspiraciju, ali ne i zamena za muzičku kreaciju.
„To što on tebi odsvira i otpeva – to ti faktički ne možeš da koristiš, jer to nije studijski fajl za izdavanje. Ipak je to kompjuter“, ocenjuje Lenđel.
On koristi AI uglavnom za ideje i osnove, ali smatra da krajnji proizvod mora imati „dušu“ kompozitora.
„Možeš da koristiš da crpiš ideje, ali moraš sam da razradiš. Mislim da je sve to sa AI otišlo predaleko... Nema dušu, to je ipak mašina, a čovek je čovek“, napominje Lenđel.
Priznaje da je u početku bio skeptičan, danas je ipak otvoren za eksperimentisanje, ali uz jasne granice.
„Ne mogu da kažem da sam protiv toga. Možeš da koristiš, ali umereno – u nekim granicama“, poručuje Lenđel.
0 komentara