23.01.2023. ·
6 min

Budućnost arhitekture i umrežavanja vozila

HelloWorld
0
Budućnost arhitekture i umrežavanja vozila

Continental-ov grupni sektor Automotive jedan je od nekoliko vodećih dobavljača u automobilskoj industriji. Unutar sebe ima pet dinamičnih, snažnih i fleksibilnih poslovnih oblasti, koje uz oblast za softversku i sistemsku izvrsnost čine Continental ključnim igračem za globalni razvoj automobilske industrije. Zajedno, ove oblasti predstavljaju stubove nosače Automotive sektora, i doprinose razvoju inovativnih rešenja za mobilnost sutrašnjice. Poslovne oblasti imaju misiju da razvijaju budućnost u kojoj naša rešenja doprinose bezbednosti i sigurnosti, budućnost u kojoj je sve uvezano i u kojoj su naša rešenja ubedljiva i prihvatljiva od strane korisnika – proizvođača i potrošača.

Arhitektura i umrežavanje

Jedna od pet poslovnih oblasti je Architecture and Networking, čija je vizija da obezbedi oslonac, kičmeni stub, za inteligentna i umrežena vozila. Misija je jasno definisana, težimo ka razvoju naprednih rešenja u automobilskoj elektronskoj arhitekturi, rešenjima za umrežavanje, rešenjima koja će pružiti mogućnost za implementaciju svih željenih funkcionalnosti u modernim digitalnim vozilima. Cilj je da se obezbedi svaki neophodan deo koji bi činio celovito inovativno rešenje automobilske arhitekture sutrašnjice, takozvani elektronski kičmeni stub vozila. Takva arhitektura vozila je serverski orijentisana i zasnovana na naprednim softverskim rešenjima, sa namerom da rešenja budu u potpunosti primenljiva – implementacija od početka do kraja. Ključni elementi ovakvih rešenja su efikasna i skalabilna računska moć, ali i brza i sigurna konekcija unutar vozila, kao i konekcija ka spoljnom svetu i svime što vozilo okružuje. Naravno, konekcija mora biti efikasna, odnosno, obezbeđuje se efikasno upravljanje podacima u visoko umreženim sistemima.

Savremeni trendovi u automobilskoj industriji

Tržišni trendovi usmeravaju razvoj automobilske industrije u nekoliko pravaca. Najsnažniji pravac je razvoj autonomne vožnje, odnosno samovozećih vozila. Drugi pravac je težnja ka servisima u „oblacima“ (Cloud services), gde se obrada vremenski i računski skupih procesa seli u „oblake“. Naredni pravac je pravac Interneta Stvari (IoT), umrežavanje velikog broja čvorova, distribuirana obrada podataka ili proširenje kapaciteta. Automobili sve više podsećaju na pametne telefone, pa je sa razlogom jedan od važnijih pravaca razvoja nešto što nazivamo softverski definisanim vozilima. Deljena mobilnost je današnji trend na koji se posebno obraća pažnja, a odnosi se na ostvarivanje mogućnosti za deljenim vozilima, i velika primena očekuje se u oblasti logistike. Navikli smo da se danas može iznajmiti bicikl, trotinet, ali ono što ćemo viđati u budućnosti su deljena mala električna vozila. Postoji jedan trend na koji su se obavezali svi proizvođači i dobavljači u automobilskoj industriji, a to je vizija po kojoj neće doći do fatalnih ishoda greškom vozila (proizvođača, dobavljača) i prema kojoj će vozila imati mogućnost da umanje posledice grešaka nastalih u vožnji.
Preduslov za ispunjenje očekivanja koja sa sobom donose ovakvi trendovi jesu rešenja koja se razvijaju u Continental-ovoj poslovnoj oblasti Architecture and Networking. Od napredne elektronske arhitekture u vozilima, preko naprednih načina komunikacije sa okolinom, do efikasnog upravljanja velikom količinom podataka, rešenja su koja omogućavaju proizvođačima automobila da isprate tržišne trendove i digitalnu transformaciju u kojoj se automobilska industrija nalazi. Proizvodi koje razvijamo ključni su elementi za obezbeđivanje preduslova za automobilsku digitalnu transformaciju, oni su gradivni elementi „elektronskog kičmenog stuba“ modernih vozila. Nekoliko proizvoda treba spomenuti kao predvodnike ovakve transformacije, a to su:

• Računari visokih performansi (HPC - High Performance Computers);
• Zonski kontroleri (ZCU - Zone Control Units);
• Integracija pametnih uređaja u sisteme za pristup vozilima (CoSmA - Continental Smartphone-based Access);
• Telematika i automobilske komunikacije (V2X – Vehicle to Everything);

Računari visokih performansi

Računari visokih performansi predstavljaju centralni uređaj u modernoj elektronskoj arhitekturi vozila. Karakteriše ih značajno veća računarska moć, znatno veći resursi, u odnosu na doskorašnje glavne računare u vozilima (BCM - Body Control Module). BCM ima zadatak da obezbedi veliki broj funkcionalnosti u vozilu, i u praksi to dovodi ovakve proizvode do krajnjih granica iskorišćenja. HPC ima drugačiju ulogu, on je nadređen uređaj u odnosu na druge kontrolere u vozilu. Njegov zadatak je da prikuplja veliku količinu podataka od njemu podređenih uređaja, da obradi podatke i donese odluku koju će onda izvršiti podređeni uređaji. U vozilu može postajati više HPC uređaja (npr. Cockpit HPC), a dalja budućnost predviđa da se funkcionalnosti HPC uređaja implementiraju u „oblaku“. Neke od uloga koje ima HPC su primarni uređaj za dijagnostiku na daljinu, za nadogradnju softvera na daljinu, ili glavni bezbednosni uređaj u vozilu.

Slika 1.HCP I njegove glavne uloge

Zonski kontrolori

Podređeni uređaji u odnosu na HCP su zonski kontroleri (ZCU), koji funkcionišu kao BCM sa manjim brojem funkcionalnosti, odnosno sa funkcionalnostima koje se najčešće vezuju za neku prostornu zonu vozila. Ovi uređaji, pored standardnih funkcionalnosti kao što je upravljanje svetlosnim grupama, omogućiće implementaciju rešenja kao što su Softver-kao-proizvod (SwaaP – Software as a product) ili Funkcionalnost-kao-proizvod (FaaP – Function as a product). U nekoj skorijoj budućnosti očekuje se da se ovakvi proizvodi razvijaju po principu potpune softverske enkapsulacije. To znači da ukoliko naš kupac želi da poseduje određenu funkcionalnost u vozilu mi ćemo tu funkcionalnost imati spremnu i efikasno ćemo je integrisati u postojeći sistem kroz spregu HPC-ZCU uređaja.

Slika 2. ZCU

Integracija pametnih uređaja u sisteme za pristup vozilima

CoSmA je proizvod za koji je naša korporacija nagrađivana više puta. Prvenstveno, ovo rešenje odnosi se na pametne telefone, ali je ista tehnologija dostupna i sa drugim pametnim uređajima kao što su postojeće tehnologije za pristup vozilima, ključevi ili čak pametni satovi. Continental je dominantan dobavljač sa proizvodima koji se tiču beskontaktnog pristupa vozilu (RKE – Remote Keyless Entry i PASE – Passive Access and Entry) i prvi je na tržištu iskoristio prednosti UWB (Ultra-Wideband) tehnologije kako bi svojim kupcima omogućio pravo iskustvo pristupa i pokretanja vozila bez interakcije sa ključem.

Slika 3. CoSmA sa UWB tehnologijom

Telematika i automobilske komunikacije

Telematika u automobilskoj industriji predstavlja ostvarivanje komunikacije između vozila i nekog udaljenog servera, očitavanje parametara vožnje, dijagnostifikovanje određenih stanja ili predviđanje potencijalnih problema. Rešenja na kojima radimo uveliko funkcionišu pomoću automobilskih komunikacija u 4G domenu. Sada se radi na korišćenju postojećih rešenja u DSRC i 5G domenu. Automobilske komunikacije u 5G domenu doneće znatno veću brzinu komunikacije, ali i nove modalitete funkcionisanja automobilskih komunikacija. V2X komunikacija omogući će da vozilo komunicira sa ostalim vozilima, ostalim učesnicima u saobraćaju, infrastrukturom i mobilnom mrežom. Na taj način biće omogućeno vozilima da prošire spoznaju svoje šire okoline, predvide potencijalne rizike, obaveste ili upozore sve učesnike na događaj ili situaciju i tako doprinesu većoj bezbednosti svih učesnika u saobraćaju. Nešto dalja budućnost u čijem razvoju je naša kompanija uključena biće ostvarivanje automobilskih komunikacija u 6G domenu.

Slika 4. V2X komunikacija

Autor: Jovica Tasevski

Posetite profil kompanije Continental.

Oceni tekst

5
9 glasova

0 komentara

Iz ove kategorije

Svi članci sa Bloga