27.06.2025. ·
7 min

Od Niša do celog sveta: Srpski developeri prave igre koje osvajaju Steam

Od Niša do celog sveta: Srpski developeri prave igre koje osvajaju Steam

Srpska indie gejming scena sve je življa i pokazuje sve veći potencijal, možda baš zahvaljujući slobodi u kreiranju igara koju imaju zahvaljujući nezavisnosti od velikih imena. To su uglavnom mali timovi, često sastavljeni od prijatelja, kolega sa fakulteta ili entuzijasta koji svoju ideju o igri pretvaraju u stvarnost uprkos ograničenim resursima.

Ono što im nedostaje u budžetu, nadoknađuju strašću, a često na svojim projektima rade maltene volonterski, čekajući onaj momenat kada igra zaživi među igračima i sav taj trud i rad osim satisfakcije, konačno počnu da donose i zaradu. U ovom tekstu razgovaramo sa dva domaća indie studija iz Niša, ne samo o njihovim igrama, već i o tome kako su nastali, šta ih pokreće i s čim se sve suočavaju na putu ka ostvarenju svojih ideja.

Code Alkonost i slovenska mitologija koja osvaja Steam

Alkonost Team je osnovan početkom 2024. godine iz jedne jednostavne, ali snažne ideje — da naprave video igru koja crpi inspiraciju iz naše lokalne kulture i može da se takmiči na globalnom tržištu. Aleksandar Jovanović, kreativni direktor u Alkonostu kaže da ih je inicijalno okupila želja da stvore nešto autentično, a istovremeno tehnički ozbiljno.

"Sve je počelo kao mali eksperiment, bez velikih resursa i bez sigurnosti da će igra ikada ugledati svetlost dana. Međutim, kvalitet i emocija koju smo ugradili u projekat privukli su pažnju, i odatle je sve krenulo", objašnjava Aleksandar.

Code Alkonost: Awakening of Evil objavljen je na Steamu sa skromnim budžetom ispod 40.000 evra. Slovenska mitologija se nametnula kao logičan tematski okvir jer je deo našeg kulturnog nasleđa, a pritom nije mnogo obrađivana u igrama. Danas igru Code Alkonost igraju na desetine hiljada ljudi širom sveta — od Amerike i Japana, preko Kine i Poljske, pa sve do Engleske i Rusije.

"To pokazuje da igra iz jedne male zemlje može rezonovati globalno ako ima dušu i jasnu viziju", kaže Aleksandar za HelloWorld, dodajući da tim trenutno radi na direktnom nastavku igre, a paralelno razvijaju i horor spin-off naslove inspirisane bićima iz slovenske mitologije, poput Drekavca i Lešija, kao i jedan narativni JRPG u istom univerzumu.

"Naš cilj je jasan: želimo da Code Alkonost postane punokrvna franšiza sa više žanrovski različitih, ali tematski povezanih naslova kroz video igre, stripove i knjige nalik Lord of the Rings, Harry Potter, Star Wars i sličnim daleko poznatijim franšizama", podelio je sa nama Aleksandar u ime svog tima.

Ingenious Studios je osnovan 2018. godine i do prošle godine bio je deo niškog Ingsoftware-a, sa glavnim fokusom na outsourcing, odnosno razvoj igara za klijente. O njihovim projektima i planovima, razgovarali smo sa Dankom Rančićem, koji je CEO i kreativni direktor u Ingeniousu.

"Pošto smo se do prošle godine bavili raznim platformama i žanrovima, stalno se prilagođavali i eksperimentisali, to nas je i oblikovalo kao manji studio od 16 ljudi. Krajem prošle godine napravili smo veliki korak i osamostalili se, obezbedili potrebna sredstva i započeli razvoj sopstvenih igara. Tako je došlo i do objave naše prve igre pod nazivom Shopenkraft's Magic Goods, koju mnogi igrači opisuju kao njihovo najprijatnije VR iskustvo do sada", objašnjava Danko.

Kao odgovor na pitanje zašto baš VR tehnologija, Danko kaže da ih je VR oduvek privlačio, pa je Shopenkraft bio njihov odgovor na jedinstvene mogućnosti, ali i ograničenja ove platforme.

"Koncept radnje u kojoj stojiš iza pulta, a sve ti je praktično na dohvat ruke je sjajan okvir za VR igru, a epska fantastika je tematika koju u studiju univerzalno volimo. Pored toga, VR je za mlad studio poput našeg, prostor sa puno potencijala. Tržište još nije prezasićeno kao mobilno npr, a istovremeno se brzo razvija i pruža dostižnu šansu da se istaknemo", ističe Danko.

Izgleda da je na pomolu još jedna franšiza pošto se u ovom studiju trenutno bave i predprodukcijom za nastavak igre pod nazivom Shopenkraft's Space Adventure. Žanr i osnovni gameplay će ostati verni duhu prve igre, ali se planira nadogradnja osnovne formule, tako da igrači mogu da očekuju iskustvo koje će biti i sveže i poznato.

Prednosti i izazovi razvijanja igara u Srbiji

Ono što oba naša sagovornika navode kao jake strane srpskog gejming okruženja su ljudi - talentovani, obrazovani i kreativni developeri i umetnici. Takođe, niži troškovi produkcije omogućavaju efikasniji rad uz manji budžet. Danko je pomenuo još neke dobre strane razvijanja indie igara, kao što su kreativna sloboda bez korporativnih uplitanja, činjenica da ne moraju da jure za trendovima, kao i agilnost u procesima i organizaciji.

Što se izazova tiče, Aleksandar kaže da njih ne manjka: "Nedostaju iskusni kadrovi u određenim segmentima kao što su dizajn zvuka i motion capture animacije. Vidljivost i pristup finansiranju su ozbiljna prepreka. Bez prethodne reputacije ili snažne mreže kontakata, teško je doći do podrške velikih izdavača ili investitora. Dodatno, gejming kod nas još uvek nije društveno prepoznat kao ozbiljna industrija, često se svodi na asocijacije iz osamdesetih i Super Marija, dok je u realnosti to sektor koji globalno nadmašuje film i muziku po prihodima."

U Ingeniousu prisustvo velikih gejming studija u Srbiji vide više kao prednost nego kao manu jer oni zapravo povećavaju vidljivost Srbije na gamedev mapi sveta. Ipak slažu se da su finansije glavna prepreka svakog malog tima, kako tokom pravljenja same igre tako i za neophodne marketing kampanje.

Za kraj smo zamolili naše sagovornike da podele sa našim čitaocima neka svoja razmišljanja o stvarima na koje treba da obrate pažnju svi koji maštaju (ili već uveliko planiraju) da rade na svojoj video igri.

Aleksandar iz Team Alkonost savetuje: "Krenite od malog. Najveća zamka je ući u razvoj preambicioznih igara bez resursa i iskustva. Bolje je završiti manji projekat nego ostaviti veliki nedovršen. MVP (Minimum Viable Product) je zlata vredan. Takođe, ne zanemarujte zajednicu, forumi poput Reddita, Discord serveri, kao i platforme poput Steam i Itch.io mogu vam dati neprocenjive uvide. Učite alate, ali još važnije, naučite da analizirate feedback, uključujući negativne recenzije. Nemojte ih shvatati lično, već kao priliku za rast. I na kraju: radite ono što vas istinski pokreće. Strast se ne može lažirati, igrači to uvek prepoznaju."

Aleksandar još ističe da treba biti svestan činjenice da domaća publika retko kupuje igre, a Srbija i ex-YU region zajedno čine manje od 3% ukupne prodaje. Ipak, misli da ima i svetlih tačaka, kao što su Fond za inovacionu delatnost i Creative Europe koji podržavaju domaće projekte, što uliva nadu u bolju budućnost.

Danko iz Ingenious Studios ima slična razmišljanja: "Krenite od jako jednostavnog projekta i isterajte ga do kraja. Pravljenje igara je izuzetno ispunjujuće, ali je teško opisati koliko je komplikovano. Kada u tome uspete, pravite progresivno komplikovanije stvari i isterajte i njih od početka do kraja. Mnogo je važnije proći ceo proces bar jednom nego napraviti nešto wow iz prve. I nemojte da ulazite u razvoj igara radom na svojoj igri iz snova. Svi je imamo - tu jednu igru o kojoj sanjamo i koju želimo da pustimo u svet."

"Pošto je praviti igre teško, realnost tog posla nas sve sustigne tokom tog prvog projekta. I na kraju - razvoj igre je samo pola posla. Druga polovina je dovesti tu igru do igrača, jer ni najbolja igra na svetu ne vredi ništa ako je niko nikad ne odigra. Marketing i publishing su nauke za sebe i važno je ili da se edukujete o tome, ili da u svoj tim regrutujete osobu koja će time da se bavi", naglašava Danko.

"Svake godine izlazi sve više i više igara: ilustracije radi, 2023. godine je na Steamu objavljeno preko 14.000 novih naslova, a 2024. preko 18.000. Ovaj broj će nastaviti da raste i presudno je da razmišljate o strategiji da se u ovoj masi vaša igra istakne i dospe u ruke igrača", dodaje on.

"Razvoj igara je težak i najbolje je ući u njega svestan ove činjenice. Ali je takođe i otprilike najbolji posao na svetu i ja ga lično ne bih menjao ni da mi plate", zaključuje Danko.

 

Oceni tekst

0
Mirjana Panin Mirjana Panin

Mirjana je nakon dugogodišnjeg iskustva u svetu marketinga i komunikacija pre 4 godine uplovila u IT svet u kome se bavi employer brendingom i uživa u remote radu. Oduvek voli da piše, a najviše je interesuju aktuelne teme koje nisu suviše "tehničke". Nastoji da ono što napiše bude razumljivo svima, bez obzira na profesiju i obrazovanje. 

0 komentara

Iz ove kategorije

Svi članci sa Bloga

Slični poslovi

Povezane kompanije po tagovima