Retrospektiva – jedna od suštinskih Agile praksi

Sve više uspešnih kompanija okreću se organizacionom učenju i učenju iz iskustva. One koriste razne tehnike i alate, kako bi učile na svojim greškama i primenile novostečeno znanje u budućnosti. Kompanije koje posluju po Agilnim metodologijama najčešće koriste retospektivu kao praksu. One takođe ističu da je retrospektiva kamen temeljac kontinuiranog poboljšanja poslovanja.

IT Kompanije u Srbiji, po uzoru na svetski poznate kompanije, takođe koriste retrospektivu i sve više svoje poslovanje zasnivaju na Agile metodologijama. Agile podrazumeva razvoj proizvoda kroz iteracije. Sve Agile metodologije su orijentisane ka ljudima, adaptivne su i pridaju veliku važnost saradnji sa klijentima i brzom odgovoru na promene.

Agile Retrospective je jedna od suštinskih praksi u Agile-u. Međutim, razvojni timovi vrlo često ovaj alat zanemaruju i izostavljaju jer smatraju da ne donosi stvarnu vrednost. Svetski poznati Agile stručnjaci ističu da je to jedna od ključnih grešaka mnogih kompanija! Oni smatraju da zato kompanije nailaze na zamke u svom poslovanju koje teško prevazilaze.

U Agilnim metodologijama, retrospektiva igra veoma važnu ulogu upravo zbog iterativnog i inkrementalnog razvoja. Agile Retrospective predstavlja sastanak od strane razvojnog tima na kraju jedne iteracije (sprinta), kako bi se razgovaralo o tome šta je bilo uspešno u prethodnom vremenskom periodu, šta se može poboljšati i kako mogu da se inkorporiraju poboljšanja u budućim iteracijama.

Na sastanku retrospektive se uviđaju međuljudski odnosi, stavovi razvojnog tima, alati, tehnike i procesi koji su korišćeni u tek završenom sprintu. Ona omogućava bolju radnu atmosferu, olakšava procese razvoja i daje nova znanja koja će biti korisna za naredne iteracije. Nju timovi koriste da razmisle o svom načinu rada i kontinuirano postaju bolji u onome što rade.

Tokom retrospektive, svaki član tima treba da odgovori na sledeća pitanja:

  • Šta je bilo dobro za nas?
  • Šta nije bilo dobro za nas?
  • Koje akcije možemo preduzeti da unapredimo naš proces?

Razvojni tim na sastanku razmišlja kako je sve prošlo, a zatim zajedno odlučuje koje promene želi da napravi u sledećoj iteraciji. Agile Retrospective treba da bude timski vođena aktivnost i na njoj treba da se odlučuje o poboljšanjima za naredni period. Jako je bitna dobra atmosfera u timu, kako bi se svaki član osećao prijatno da može da iznese svoje mišljenje.

Fasilitator retrospektive treba da izabere najefektivnije tehnike komunikacije za ovu vrstu sastanka. Takođe, da bi se razvojni tim uverio da su učinjene akcije iz retospektive, mogu se koristiti User Story-ji za planiranje i praćenje većih poboljšanja. Jedna od ključnih stvari svake retrospektive je predstavljanje njene svrhe! Svaki sastanak retrospektive treba da počne posmatranjem akcija sa prethodnog sastanka, kako bi se utvrdilo da li su one završene. Akcije koje proističu iz sastanka retorspektive se prenose i rade u sledećoj iteraciji. To čini retrospektivu efikasnim kratkim načinom poboljšanja ciklusa.

Retrospektive imaju brojne prednosti. Jedna od glavnih prednosti retrospektive je što ona daje moć timu! Članovi tima osećaju da imaju ovlašćenja da vrše izmene o kojima se govorilo na sastanku. Jedna od prednosti je i to što akcije koje se dogovore na retorspektivi obavljaju isključivo članovi tima. Oni analiziraju šta se desilo, definišu akcije i rade na njima. Ovo je mnogo efikasnije, a takođe i mnogo efektivnije! Možda i jedna od najvećih prednosti je to što timovi koji koriste retrospektivu postaju stabilni i agilniji.

Upravo iz ovih razloga, brojni svetski Agile stručnjaci naglašavaju da je redovna retrospektiva jedna od najvažnijih Agile razvojnih praksi i da utiče na kontinuirano poboljšanje timova, a samim tim i kompanija!

Ukoliko želite da saznate više o Agile Retrospective i o idejama za njihovo poboljšanje, i preispitate njihovu korisnost, prava prilika za to je Agile Retrospective Masterclass! Po prvi put u regionu, u sklopu šestog po redu Agile Month-a održaće se trening o Agile retrospektivama u saradnji sa stručnjakom Marc Löffler-om.

Rane prijave su u toku, više informacija o samom treningu možete pogledati OVDE.

(6 osoba je glasalo, prosečna ocena: 4)

O autorima

Marketing Assistant @PuzzleSoftware

Diplomirani inženjer organizacionih nauka. Trenutno pohađa master studije na FON-u. U Puzzle Software-u radi od avgusta 2017. godine kao Marketing Assistant, gde je odgovorna za aktivnosti online i offline marketinga. Pored marketinga, posebno je interesuju Projektni menadžment i Agilne metodologije, a u slobodno vreme voli da se rekreativno bavi jogom i plivanjem.

Ostavi komentar

Copyright © 2018 :: Sva Prava Zadržana :: HelloWorld.rs.
Uspešno
Neuspešno urađena operacija