„Najimpresivnije je bilo videti kako kroz sve ovo stasavaju ljudi, kako nam raste znanje i kako oni koji su pratili, postaju oni koji vode.
Neki su sada perjanice velikih svetskih firmi, neki su i dalje ovde i vode timove i projekte ili prave nove funkcionalnosti i unapređuju postojeće, a sve ih spaja jedna stvar - a to je iskustvo i znanje koje su stekli ovde“,
Danijel Spasojević – VP Automotive Customer Programs at RT-RK Automotive/VP CP&E Internal Services at TTTech Auto
Kao kompanija koja se trideset godina bavi embedded sistemima i softverom, mogu da kažem da smo uvek imali talenat da odaberemo najizazovnije projekte koji su često u startu izgledali kao nemoguća misija. Čisto da se razumemo, izazov je ona lepa reč koju mi menadžeri rado koristimo da ne bismo rekli neku ružniju, pardon izazovniju.
Kada smo te, sad već daleke 2014. godine zajedno sa TTTech-om iz Austrije, krenuli u priču razvoja softverske platforme za napredne sisteme podrške vozaču (ADAS) i autonomnu vožnju, delovalo mi je da smo apsolutno nedorasli izazovu. Nije to bilo daleko od istine - sve nam je bilo novo, novi hardver, novi operativni sistemi i razvojne metodologije, novi procesi i nov klijent, zahtevan i neumoljiv. Sistem je bio nešto najkompleksnije sto smo do tad videli, 4 multicore procesora sa 4 potpuno različita operativna sistema, u determinističkom, bezbednosno-kritičnom sistemu. Neki od tih procesora su bili u tako ranoj fazi razvoja da su raspoloživi primerci bili ređi od sedmice na Lotu. Arhitektura softvera u startu, tek par blokova povezanih strelicama na papiru, brzo je rasla i usložnjavala se, a mi smo od jednog čoveka po bloku došli do toga da imamo po ceo tim. Mnogo linija koda, nekoliko desetina releasova i puno sati, dana, godina rada kasnije, Audi A8, tehnološko čudo na točkovima, prikazano je javnosti. Prvi serijski automobil na svetu sa Level 3 mogućnostima autonomije! I naš ne mali doprinos da se to desi! Za njim jos dvadesetak premium vozila iz VAG (Volkswagen Group) radionice i još uvek izlaze nova…
Danas, nekoliko godina kasnije, retko ko se priseća prekovremenih sati i rada vikendom, ali svi se rado sete kako je bilo putovati u Ingolštat i Beč, debagovati rame uz rame sa inženjerima Audija i TTTech-a, voziti se na testnom poligonu, učiti od najboljih, učestvovati u nečemu što zaista teži da promeni svet. Prosto je neverovatno kako teška, pardon, izazovna vremena postanu dobra stara vremena. Posle Audija došao je SAIC, jedan od velikih proizvođača automobila u Kini, a naš kod i znanje, počeli su dobijati oblik proizvoda - MotionWise™, platformskog softvera za sisteme autonomne vožnje i ADAS. Baziran na AUTOSAR arhitekturi ali sa značajnim unapređenjima koja proširuju funkcionalnost, podižu bezbednost i olakšavaju integraciju. A potom Porsche, Hyundai (sa sve Kia-om), pa konačno nova generacija Volkswagen/Audi vozila. Ipak treba nešto staviti i u novi Audi A8 - ne može više fail-silent, mora fail-operational, nije više AUTOSAR Classic, mora da bude Service Oriented Architecture i Adaptive AUTOSAR. Infineon, Renesas, nVidia, Texas Instruments, NXP, Intel - generacija za generacijom automotive SoC-ova prolazila nam je kroz ruke i uvek smo bili među prvima koji ih vide.
Najimpresivnije je ipak, za sve ove godine, bilo videti kako kroz sve ovo stasavaju ljudi, kako se povećava količina znanja i kako oni koji su pratili, postaju oni koji vode. Neki su sada perjanice velikih svetskih firmi, neki su i dalje ovde i vode timove i projekte ili prave nove funkcionalnosti i unapređuju postojeće, a sve ih spaja jedna stvar - a to je iskustvo i znanje koje su stekli ovde.
Posetite profil kompanije RT-RK.
0 komentara