31.10.2022. ·
4 min

Kako napisati recenziju o poslodavcu

Kako napisati recenziju o poslodavcu

U zavisnosti od toga koliko dugo obitavaš na IT tržištu, manje-više shvataš značaj recenzija o poslodavcima. Bilo prilika u kojima si se oslanjao na iskustva drugih kandidata sa razgovora za posao, na pitanja koja su im postavljena, na opis zadatka koji su radili, na stanje u firmama koji su drugi opisali. Naravno, uzmeš to sve sa rezervom, ali pročitaš. Čitaš i novije i starije i ono što je arhivirano, da vidiš kako se situacija kroz godine razvijala (ipak već više od 7 godina prikupljamo recenzije). Čitaš i upijaš da ti neka informacija ne bi promakla. Promena posla je velika i važna odluka. Valjalo bi da se bazira na relativno pouzdanim informacijama.  

Na isti način na koji je tebi korisno – korisno je i drugima. Zato hoćeš i ti da podeliš iskustvo, znaš da je važno. Međutim, nikako da dođeš do toga. Te nemaš vremena, te ko će sad da popunjava taj formular, te joj još ima i otvoreno polje, kuku meni. 

I tako dođemo do dve i po naškrabane rečenice ili komentara tipa sve je super ili je sve grozno. Do toga mi dođemo, ti ne, jer nismo objavili. Zašto bismo? Šta korisno jedan naš korisnik može da sazna iz takve recenzije? Očigledno ništa. Zato te recenzije vraćamo na dopunu.  

I, sad smo tu da bismo objasnili kako da se napiše recenzija, koja će nekome ko je pročita zaista biti korisna. 

Ne škrtari sa informacijama 

Budimo realni, formular nije naročito dugačak, ni komplikovan. Potrebno je svega par minuta da se popuni. 

Ako pišeš iskustvo o radu, imaš polje za kompaniju i poziciju, zatim nekoliko parametara koje treba da oceniš zvezdicom. Osim toga, imaš prostor da podeliš svoja pozitivna i negativna iskustva o radu i još nekoliko polja koja očas posla isklikćeš. Iskoristi oba otvorena polja, kaži šta je bilo dobro i ono što nije (ili je makar moglo bolje). Neću ti poverovati ako kažeš da je sve bilo samo dobro ili samo loše. Našlo bi se šta da se kaže :)  

Ako ne znaš kako da počneš, evo nekoliko predloga. Piši o: 

  • projektima na kojima se radi; 
  • međuljudskim odnosima u timu, između nadređenih i podređenih; 
  • organizaciji vremena i posla, ima li pritiska i stresa; 
  • saradnji između timova; 
  • spremnosti da se deli znanje; 
  • opremi i tehnologijama koje se koriste. 

Evo primera jednog dobro napisanog pozitivnog iskustva o radu (kada korisnik preporučuje poslodavca):

Evo primera jednog dobro napisanog negativnog iskustva o radu: (kada korisnik ne preporučuje poslodavca)

 

Kad popunjavaš iskustvo sa razgovora za posao, takođe imaš polje za poziciju i kompaniju, a nakon toga prostor za opšti utisak sa intervjua, kao i pitanja koja su ti postavljena. 

Ako ne znaš šta bi se tu sve moglo naći, evo nekoliko predloga: 

  • Na koji način te je kompanija kontaktirala; 
  • Iz koliko krugova se sastojao proces selekcije; 
  • Koliko je bilo zadataka, koliko su bili teški, koja platforma se koristi za zadatke; 
  • Ko je sve bio na razgovoru (npr HR I Team Lead); 
  • Koja su ti pitanja postavljena; 
  • Koliko se čeka na povratnu informaciju o ishodu konkursa. 

Intervjui jako retko traju ispod pola sata (najčešće traju i više). O nečemu ste morali pričati sve to vreme. Potrudi se da se setiš i podeli to sa svima koji se pripremaju za proces selekcije u toj kompaniji ili za sličnu poziciju u nekoj drugoj kompaniji. 

Biraj reči 

Nije mi stran scenarijo u kojem se iznerviraš na poslu, ljutiš se na kolege/menadžera/kompaniju i rešiš da svoj bes iskališ kroz komentar o poslodavcu na HelloWorld.rs. Toliko se ljutiš da hoćeš baš svašta da kažeš i nećeš da biraš reči. A trebalo bi. 

Iskustvo koje deliš treba da bude istinito, da se zasniva na realnom stanju u kompaniji, tvom ličnom doživljaju i stavu.

Komentare o poslodavcima koje sadrže uvredljiv rečnik i lična imena nećemo objaviti. Pisaćemo ti da dopuniš i prepraviš, ako želiš. 

Sasvim je u redu nečim ne biti zadovoljan, ali se to može reći na sasvim korektan i pristojan način. 

Evo nekoliko primera:

Znam, brine te anonimnost

Ukoliko želiš, možeš objaviti iskustvo o radu ili sa intervjua anonimno (ta opcija je unapred odabrana u formularu). U tom slučaju se uz tvoj komentar o poslodavcu neće videti tvoji podaci.  

Korisnici imaju tendenciju da pišu recenzije kad su ljuti i nezadovoljni. Ipak, predlažem da sačekaš malo pre nego što podeliš iskustvo o poslodavcu kod kojeg si upravo dao otkaz i rekao mu sve čime nisi bio zadovoljan. Ako sve to napišeš u recenziji, to što ti se ime i mejl adresa ne prikazuju uz komentar ne znači da tvoje kolege ili nadređeni neće znati da si ti.  

Treba da pišeš svojim rečima, ali pripazi na neke izraze ili žargon koji je možda prepoznatljiv za tebe.  

Ako te brine naša saradnja sa poslodavcima – nema razloga. Ne otkrivamo identite naših korisnika ni u kom slučaju.  

Ako je ostala neka dilema u vezi sa time kako da napišeš recenziju, ostavi komentar ispod teksta, pa da odgovorimo i dodamo u blog :) 

Oceni tekst

5
8 glasova
Da ti ništa ne promakne

Ako želiš da ti stvarno ništa ne promakne, prijavi se jer šaljemo newsletter svake dve nedelje.

Bojana Ćirić Bojana Ćirić

Smišlja načine da super moći marketinga usmeri ka onima koji traže posao - da pronađu prave oglase za posao i rade na unapređenju svojih veština za traženje posla. Voli da piše, povremeno preteruje i istražuje zašto se ljudi ponašaju baš na određeni način.

2 komentara

Đole Đole 02.11.2022.
3
0

Lep članak, mislim kao uputstvo ili možda spisak lepih želja sa vaše strane, ali u realnosti se tako ne pišu komentari o firmama. Ovo što pišem ovde u komentaru se zasniva na ličnom iskustvu. Dakle, prethodne 2 firme u kojima sam radio su aktivno spamovale sajtove sa pozitivnim komentarima. U oba slučaja sam lično zatekao HR menadžerke i kancelarijske radnice kako spamuju Ogledalo i DŽoberti, nisam video baš za Hello World, ali pretpostavljam da su i ovde bile aktivne. Odem na razgovor i stoje otvoreni prozori na monitorima i samo se lepe komentari. Dakle, kada vidite pozitivan komentar koji nikako nije precizan  nego se bavi uopštavanjima tipa "dobra radna atmosfera, kolege koje žele da pomognu, stabilna firma, dobra lokacija u centru..." itd. bez ikakvog konkretnog objašnjenja šta to firmu čini dobrom kao što su visina plate, nema prekovremenog, nema mikromenadžmenta i upisivanja vremena, redovne povišice itd. onda se lako prepozna da je taj komentar lažnjak i da ga je postavio neko iz firme ko na taj način pravi promociju i pokušava da privuče radnike. Mnogo je bolje da se pogleda plata i rasponi po pozicijama jer onda znate koliko i treba da tražite para, pa zatim da pitate za godišnji odmor, privatno zdravstveno. Ne treba meni tim bilding, umem i sam da se napijem, što bi reko Milaković. Generalno ljudi to umeju i da prepoznaju, zato na većini pozitivnih komentara na DŽobertiju prednjače oni iksići koji stavljaju svima do znanja da komentar nije relevantan. Prepoznaju ljudi lažnjake. I naravno negativni komentari koji dobijaju podršku, ali ne zato što ljudi vole da "hejtuju" nego zato što se realniji. Ako firme moraju da se oslanjaju da im komentare pišu zaposleni i to da im je u opisu radnog mesta, nema od tih firmi ništa. Neću reći za koje sam firme radio, ali jedna je baš bila velika, strana kompanija a druga srednja, domaća. Ista taktika primamljivanja radnika. Verovatno misle da smo glupi pa da ne umemo da prozremo loše namere, a možda ljudi stvarno veruju uopštenim glupostima. Zato treba da se veruje na prvom mestu zaradi koju vam firma ponudi, onoj koja vam stoji u ugovoru, i naravno komentarima o firmi koje čujete lično od ljudi koje tamo poznajete. Ostalo je sklono malverzacijama.

Milos Stanisavljevic Milos Stanisavljevic 18.01.2023.
1
0

Razmišljam da napišem komentar, ali ne mogu biranim rečima, a i razmišljam malo šire o budućim koracima.Desila mi se sledeća situacija - svaka sugestija je dobrodišla:Konkurisao sam u jednu kompaniju, prošao test znanja, engleski, test ličnosti. Nakon toga, nazove me čovek iz hr-a i kaže "čestitam", očekuj poziv iz kadrovske. Ja na osnovu toga dajem otkaz na poslu, da bi se nakon par dana ispostavilo da je taj čovek koji mi je čestitao, dao otkaz, a hr odabrao nekog drugog.Šta činiti u ovoj situaciji?

Iz ove kategorije

Svi članci sa Bloga