17.06.2021. ·
5 min

Kako prodaja kompanija Nordeus i Totient može da pomogne ostalim startapima u Srbiji?

Kako prodaja kompanija Nordeus i Totient može da pomogne ostalim startapima u Srbiji?

Akvizicija kompanije Nordeus od strane Take-Two Interactive za 378 miliona dolara zaokupila je pažnju svih medija u Srbiji.
To bi ujedno mogao biti i glavni razlog zašto je mnogima promakla još jedna velika transakcija. Kanadska kompanija fokusirana na sintetičku biologiju AbSci preuzela je vlasništvo nad platformom za razvoj lekova Totient – mada finalni detalji ove transakcije još nisu poznati.

Rad kompanije Totient bio je fokusiran na korišćenje imunog odgovora ljudskog tela na brojne bolesti kako bi identifikovala nova antitela i mete za koje bi mogla da se koriste. Cilj istraživanja je stvaranje baze antitela za nove i specifične agense.

Ovom akvizicijom, AbSci svojoj platfromi dodaje antitela i tehnologiju za određivanje meta u nadi da će unaprediti svoj rad na terapeutskom dizajnu proteina.

Do trenutka prodaje, Totient je uspeo da rekonstruiše više od 4.500 antitela uzetih od preko 50.000 pacijenata. Mete, ili bolesti, koje je sprski tim otkrio pomoći će daljem otkrivanju novih terapija.

Akvizicija kompanije AbSci svakako predstavlja dobre vesti za farmaceutski svet, ali i veliki podsticaj za sve startap kompanije u Srbiji jer šalje jasan signal da se njihov rad itekako prati i da ima ogromnu vrednost na globalnom nivou – iako to mnogi možda ne osećaju zbog manjka prostora za rad i razvoj u Srbiji.

Iako su detalji prilično skromni, Totient je u teoriji dobio partnera koji će mu zahvaljujući korišćenju naprednih tehnologijam veštačke inteligencije i finansijama pomoći da dodatno uanpredi i produbi svoj rad. Tu su sigurno i novčani podsticaji koji će nadgraditi strastveni rad tima u Beogradu.

U pitanju su samo neke od najvažnijih prednosti koje zaposleni u Totientu mogu da očekuju, a tu su svakako i dalje unapređivanje korporativne kulture, pojačavnje pravnog tima, otvaranje novih izvora finansiranja i prilika da timovi podele svoje znanje i iskustvo sa ljudima iz celog sveta.

Naravno, ove dve akvizicije nisu samo dobra vest za zaposlene u Totientu i Nordeusu, već i za sve ostale startape u Srbiji jer šalju jasnu poruku da timovi u Srbiji rade kvalitetne i atraktivne stvari koje su na radaru veliki svetksih kompanija koje žele da celu priču podignu na viši nivo.

U slučaju da ste i vi vlasnik startapa i razmišljate o mogućnosti prodaje adekvatnom kupcu, dajemo vam nekoliko saveta koji vam mogu pomoći da u tome uspete:

Idite korak dalje

Kako piše Startupgrind, postoji veliki broj poslovnih ljudi koji su osnovali startape sa jedinim ciljem da ih učine dovoljno atraktivnim za prodaju u pravom trenutku. A za veliki broj vlasnika malih i srednjih startapa, ponuda za akviziciju po pravoj ceni može se činiti kao nagrada za sav uložen trud.

Čak iako vaš originalni plan nije bio prodaja, može se javiti nekoliko događaja ili okolnosti koje će vas podstaći na ovakav potez kako bi firma nastavila da raste i razvija se.

Svakako bi trebalo da obavite i detaljno istraživanje o kupcu kako biste bili sigurni da je zainteresovan za razvoj vašeg posla, a ne njegovu terminaciju kako bi se uklonila potencijlana konkurencija u budućnosti.

Planiranje unapred je ključno

Najbolji način da se nađete u jakoj poziciji za prodaju jeste da znate u kom se pravcu vaša kompanija kreće, kao i da su zaposleni spremni za taj put.

Mnogi navode da je generalno pravilo da odvojite 18 meseci kako biste se pripremili za prodaju. To podrazumeva razvijanje veza sa čelnim kompanija koje ste identifikovali kao potencijalne kupce, kao i ulaganje maksimalnog napora u jačanje svog posla.

Kompanije koje se brzo razvijaju, poseduju ili rade na jedistvenim proizvodima ili tehnologijama, posebno one na tržištima u razvoju, predstavljaju atraktivan izbor.

Obratite pažnju na finansijsku higijenu kompanije

Mnogi startapi su u kompletnom finansijskom neredu, a to može stvoriti određene sumnje kod potencijalnih kupaca.

Finansijsksi izveštaji predstavljaju ključ svake transakcije i određivanja vrednosti vaše kompanje.

Zato je važno da vaše knjige budu u savršenom redu.

Manji startapi bi trebalo da organizuju detaljnu reviziju finansija koju će obaviti računovođstvena firma sa velikom reputacijom – jer će se tako možda pojaviti problemi koje ćete moći da pravovremeno ispravite.

Pokažite kako će vas proizvod nastaviti da rase nakon akvizicije

Možda trenutno nemate infrastrukturu i sve potrebne uslove da vaš proizvod ili usluga budu maksimalno iskorišćeni, ali to ne bi trebalo da vas spreči da razmišljate o svim stvarima koje vam za to nedostaju.

Napravite dugoročne planove sa idealnim uslovima i pokažite potencijalnom kupcu kako će on pomoći da se ostvari i kako će vaš proizvod nastaviti da se razvija pod njegovim krilom.

20:6:3:1 pravilo

Kada napokon dođe trenutak za ponude, ovaj odnos će vam biti dobar vodič kroz proces prezentacija potencijalnim kupcima.

Sazovite sastanak sa, recimo, 20 kompanija za koje verujete da su potencijalno zainteresovane.

Od tog broja, drugi sastanak će se najverovatnije desiti sa njih 6, a nakon toga će ostati samo 3 ozbiljna potencijalna kupca – od kojih će barem jedan dati solidnu ponudu.

Negativne strane prodaje

Prilikom svake transakcije, postoji rizik da se nešto neće odigrati po planu, ili vašoj želji.

Zato je veoma važno da se na vreme zaštitite i obratite pažnju na neke od potencijalnih rizika koji vas očekuju:

  • Zaštitite proizvod ili uslugu na kojoj radite. Autorska prava jasno govore ko je vlasnik vašeg rada
  • Obratite pažnju na obećanja koja ste dali partnerima i zaposlenima i to da li ona pravilno dokumentovana
  • Zaštitite svoju poziciju i obratite pažnju na svaku stavku u ugovoru
  • Angažujte stručne osobe od poverenja koje će vam pomoći sa papirologijom, ugovorima i stručnim jezikom. Ako je potrebno, angažujte i stručnjaka koji će voditi ceo proces prodaje.
  • Ne žurite sa prodajom i budite skeptični prema svemu
  • Dobro istražite kupca i njegove namere
  • Ne dozvolite da ceo proces prodaje utiče na vaše upravljanje kompanijom tako što ćete sasv svoj fokus prebaciti na drugu stranu

Prodaja startapa je proces koji se mora obaviti sa dugoročnim planovima i godinama priprema. Važno je da dobro upoznate kupca i stvorite odnos poštovanja koji će na kraju sigurno rezultovati ishodom kojem ste se nadali.

 

Oceni tekst

16 osoba je glasalo, prosečna ocena: 4
Uroš Jelić Uroš Jelić

Nekada IT novinar, a sada PR u tehnološkom svetu koji svaki dan gleda da otkrije i nauči nešto novo i to prenese na druge (silom ili milom). Pogotovo kada je potreban savet za kupovinu telefona.

0 komentara

Iz ove kategorije

Svi članci sa Bloga