Objava u utorak da Perplexity želi da kupi Chrome možda je pre namenjena da utiče na savezno sudstvo SAD nego na Google/Alphabet. U svakom slučaju, privukla je ogromnu pažnju, što možda i jeste bila glavna namera ove AI startap kompanije.
Prema informacijama koje je objavio Computerworld, Perplexity je poslao zvaničnu ponudu Googleu/Alphabetu za kupovinu Chromea u vrednosti od 34,5 milijardi dolara. Ponudu je uputio izvršni direktor startapa Perplexity, Aravind Srinivas, u pismu adresiranom na Sundara Pičaija, izvršnog direktora kompanije Alphabet.
U pismu, čiju kopiju je dobio Computerworld, Perplexity se obavezuje da Google ostane podrazumevani Chrome pretraživač, uz napomenu da korisnici to uvek mogu da promene u podešavanjima.
Takođe, pismo obećava održavanje i razvoj Chromiuma, open-source projekta na kojem se zasniva Chrome.
Perplexity dalje obećava da će uložiti 3 milijarde dolara tokom 24 meseca u pouzdanost, performanse, bezbednost i korisničku podršku, kao i da će obezbediti odgovarajuće bezbednosne sertifikate, objavljivati tromesečni javni plan razvoja i formirati Open Web Advisory Board u roku od 120 dana nakon zaključenja akvizicije.
Ipak, ponuda ne garantuje zadržavanje svih zaposlenih na Chrome projektu. Umesto toga, Perplexity planira da „ponudi ugovore značajnom delu ključnog osoblja i sprovede programe zadržavanja radi očuvanja ekspertize i kontinuiteta“.
U pismu se navodi i da je „cilj ove ponude da zadovolji antimonopolske zahteve u interesu javnosti tako što će Chrome biti poveren sposobnom, nezavisnom operateru fokusiranom na kontinuitet, otvorenost i zaštitu potrošača“.
Pozadina slučaja - pravi razlog ponude?
Glavna pozadina ove priče, a možda i jedini motiv za ovakvu akvizicionu ponudu, jeste federalni sudski proces u kojem se odlučuje da li Google treba da proda određene poslovne jedinice kako bi se umanjila navodna monopolska kontrola nad pretragom na internetu. Sudija Amit Mehta trenutno razmatra koje mere će naložiti kompaniji.
Marketinški trik ili potez genija?
Analitičari su podeljeni oko toga šta zapravo stoji iza ovog poteza.
„Moj mozak kaže - marketinški trik“, izjavio je Džejson Andersen, potpredsednik i glavni analitičar kompanije Moor Insights & Strategy. „Perplexity je poslednjih meseci bio tih, i ovo je verovatno način da se ponovo pojave u javnosti. Konkurencija im je trenutno vrlo glasna.“
S druge strane, pojedini analitičari smatraju da je tajming briljantan - ponuda stiže neposredno pre nego što sudija donese odluku. Prema ovom tumačenju, Perplexity pruža Google-u opciju da izbegne nepovoljnu sudsku presudu prebacivanjem Chromea u ruke treće strane.
Međutim, finansijski deo ponude otvara mnoga pitanja: može li Perplexity opravdati ulaganje od 34,5 milijardi dolara u browser i, što je još važnije, da li može da prikupi toliki kapital? A tu je i rizik da korisnici napuste Chrome ukoliko on izgubi integraciju sa Googleovim ekosistemom.
Google ponudu nije prijavio američkoj Komisiji za hartije od vrednosti (SEC), ali s obzirom na to da je Alphabet prošle godine ostvario prihod od 350 milijardi dolara, ponuda se možda nije smatrala materijalno značajnom.
Šta je sa Google ekosistemom?
Iako pismo obećava da se podrazumevani pretraživač neće menjati, ostaje ključno pitanje: šta će biti sa besprekornom integracijom Chrome-a i Google-ovih servisa kao što su Gmail, Google Docs, Google Drive i YouTube?
Perplexity bi mogao da pokuša da ubaci sopstvene servise, ali time rizikuje da odbije korisnike koje je skupo platio. S obzirom na to da je Chrome besplatan, korisnici nemaju nikakav finansijski motiv da ostanu ukoliko usluga izgubi vrednost.
Da li bi Google dozvolio zadržavanje integracija? To će zavisiti od odluke suda. Ako Alphabet ne sme da razvija browser, možda će mu odgovarati da Chrome i dalje bude povezan sa njegovim servisima.
Plan B
Ako sudija naloži prodaju Chrome-a, Andersen predviđa drugačiji put: Alphabet bi mogao jednostavno da prebaci Chrome u drugo odeljenje unutar kompanije i postavi stroge zidove kako bi zadovoljio regulative - slično kao što finansijske institucije odvajaju osetljive jedinice radi usklađenosti.
„Ako izgube slučaj, neće ga prodati. Naći će način da to zaobiđu“, zaključuje Andersen.
Postoji i pitanje hardvera: Chrome OS je osnova za Chromebook uređaje, a Chrome ima značajnu ulogu i u Android ekosistemu. „Kupovina Chromea može otvoriti još složenija pitanja“, dodaje Andersen.
0 komentara