13.03.2023. ·
8 min

Šta radi Innovation Manager?

HelloWorld
0
Šta radi Innovation Manager?

Šta je posao Innovation Manager-a 

Da bi bile uspešne, kompanije su oduvek morale da budu inovativne, ali nikada se nove ideje nisu smatrale obeležjem uspešne kompanije, u meri kao što je to slučaj danas! Osoba koja je zadužena da kreira sistem rada u jednoj korporaciji, koji će omogućiti da se inovacije brže i efikasnije sprovode je Innovation manager. 

Kako bi vam što bolje „približili“ ovaj posao, pitali smo Anu Ninković, Innovation manager-a u kompaniji „A1 Srbija , da za sajt HelloWorld.rs ispriča svoja iskustva. 

Ona je već 14 godina u toj firmi i kaže da su inovacije nesumnjivo važne za dugoročni razvoj  i stvaranje dodatne vrednosti i kompanija i društva.  

- Sama kompanija je ta koja treba da postavi temelje za uvođenje inovativnosti i kreira strukturu za sprovođenje inovacionih procesa. Mi u kompaniji A1 se ovom oblašću bavimo, pre svega, konstantnom edukacijom zaposlenih o inovacionim metodologijama. Takođe, veliku pažnju poklanjamo uspostavljanju procesa i programa za prikupljanje ideja zaposlenih u A1 i onih ideja koje su došle iz „eksternih izvora“. Postavljanjem jasnih očekivanja, kada je inovacija u pitanju, trudimo se da izgradimo jedan novi nivo razumevanja razvoja proizvoda i usluga. To za rezultat može da ima velike finansijske uštede, jer se na ovaj način umanjuju rizici plasiranja proizvoda koji možda neće momentalno ispuniti finansijska očekivanja, ali će dovesti do kreiranja novih motora rasta za kompaniju. 

Kako ste došli u priliku da se bavite ovim poslom i kakvo obrazovanje pozicija zahteva? 

- Prethodno sam bila zadužena za postavljanje i vođenje procesa podrške u „Consumer Care“ sektoru. Sama prilika da se bavim ovim poslom je došla iz velike želje da svoj potencijal i znanje nadogradim i da kroz to dam jedan dodatni doprinos kompaniji. 

Pravac obrazovanja za koji smo se odlučili upisom na fakultet nije nužno i onaj koji ćemo kroz vreme nadograđivati, jer se često desi da kroz karijeru pronalazimo sebe i u nekim drugim profesijama. Tako da se ne bih vezivala za konkretno obrazovanje, koliko za to da smo spremni uvek da radimo na sebi, da učimo, istražujemo i izlazimo iz zone poznatog kako bismo koristili svoj puni potencijal. Ja sam završila fakultet Političkih nauka u Beogradu, smer za međunarodne odnose, ali sam svoj put gradila kroz učenje o menadžmentu u telekomunikacijama. Svakako da su mi studije dale širinu i dodatno negovale moj osećaj odgovornosti koji sam prenela i na posao, ali je ključno kroz godine pratiti svoj unutrašnji osećaj gde sebe vidite, jer „tamo gde je strast, tamo leži rast“ . 

Koje su to osobine i veštine ključne za osobu koja radi ovaj posao? 

- Ključna je hrabrost i smelost da uđete u nešto što možda ne poznajete dovoljno dobro, da imate volju i radoznalost da istražujete i prevazilazite sopstvene granice. Da slušate i čitate o temama koje su za inovacije važne i da verujete procesu učenja. Da shvatite da je sasvim normalno na početku tog procesa biti i zbunjen i nesiguran, dokle god si spreman da ideš dalje. Mislim da je ovo važno za većinu poslova, posebno ako govorimo o mladima koji tek završavaju fakultete i kreću da grade svoje karijere. U njima verujem ima najviše potencijala za inovativne pristupe na tržištu, jer još nisu ušli u sistem koji im neretko može suziti vidike. 

Kada govorimo konkretno o poziciji nekog ko vodi proces inovacija u jednoj kompaniji svakako su važne komunikacione i liderske veštine kako bi se vizija ovog pristupa na najbolji način približila ostatku organizacije, pre svega razumevanje kako jedna organizacija i kultura u njoj funkcionišu, a potom kreiranje jasne strategije koja pomaže u uspešnom vođenju i usmeravanju energije svih kolega koji ulažu u inovacioni pristup. 

Šta su tačno “Design Thinking” i „lean metodologija“? 

-„Design thinking” kao i „lean metodologija“ su agilni pristupi koje možemo da koristimo prilikom razvoja neke svoje ideje. Oni podrazumevaju da se na tom putu stalno fokusiramo na potrebe tržišta i korisnika koji su naša ciljna grupa. Da konstantno testiramo hipoteze do kojih dolazimo, prikupljamo povratne informacije sa tržišta i na osnovu njih prilagođavamo naše rešenje, a sve sa ciljem da zaista kreiramo proizvod koji odgovara na potrebe naše ciljne grupe. Ovaj pristup je itekako važan kada govorimo o „start up ekosistemu“ i karakterističan je za njihov “way of work” iako ga sada sve više i korporacije infiltriraju u svoje procese razvoja proizvoda, gde god to ima smisla i donosi vrednost. 

Na koji način se meri Vaš učinak kao Innovation manager-a u A1? 

- Ne postoji neka precizna metrika ili target koji je definisan i do kojeg treba da stignemo, bar ne još uvek. Svako stavljanje u okvir i pravljenje pritiska u vidu rokova i ciljeva poprilično zna da inovativnom pristupu oduzme njegovu širinu i potencijal. Ono što jeste važno da se definiše je u kom pravcu želite da se krećete kao kompanija i da sve prilike koje se na tom putu pojave uočite, ispitate, testirate i sprovedete u delo, ako je to ono što gradi vašu viziju. Naša priča je usmerena ka tome da nas zajednica prepoznaje, ne samo kao telekomunikacionog operatera, već i kao partnera u građenju tehnoloških rešenja koja su društvu potrebna kroz potencijalne saradnje sa start up ekosistemom i mladim kompanijama koje već imaju neke digitalne proizvode. Svaki doprinos koji društvu dajemo iz ovog domena je i te kako mera našeg učinka. 

Kako se nosite sa stresom prouzrokovanim time da Vaš učinak, ipak u velikoj meri zavisi od drugih saradnika i timova? 

- Većina pozicija na kojima sam radila su podrazumevale usklađeni rad sa drugim timovima i koordinaciju aktivnosti. Ovde je ključno graditi poverenje i odnose kroz kompaniju koji kreiraju partnersku saradnju u kojoj smo svi za jednog - jedan za sve. To je ta stimulišuća atmosfera koju gradite oko sebe i za koju ste i vi jednako odgovorni kao i svi drugi, koji na vaše rezultate utiču. Tako da se opet vraćam na naš lični uticaj i primer koji dajemo, pa se stoga trudim kada dođem u situaciju da neke stvari ne idu u pravcu koji bih želela, da napravim sama promene koje su neophodne da budem zadovoljna i ostvarim svoj učinak. Tako ni stres nema prostora da se zadržava i vremenom naučite da ga kanališete tako da ne bude destruktivan po vas, a ni ljude oko vas. 

Da li je moguće, ukratko, opisati Vaš prosečan radni dan i atmosferu, koju ste već pomenuli, u kojoj radite? 

- Od kada sam se pre skoro 14 godina zaposlila u „Vip mobile”, sadašnjem „A1“,  moji prosečni radni dani uopšte nisu prosečni.  Posebno sada kada sam se pridružila novom timu u kojem, i te kako, imam novih izazova i prilika za učenje. Vi ste glavni faktor koji utiče na to kako će vaš dan izgledati. Trudim se da za sebe napravim radnu atmosferu koja će mi izvlačiti maksimum entuzijazma i inspiracije, zbog čega ću se kada dolazim na posao i kada se sa njega vraćam, osećati ponosno i srećno. To je veoma važno. Trudim se da zaista istinski živim naš slogan „Od tebe počinje“ i za sada mi dobro ide. 

Koji deo obaveza Innovation manager-a najmanje volite da radite, a šta je to što biste istakli kao glavnu prednost Vaše pozicije i u čemu baš uživate? 

- Za sada sam u fazi kada u svemu vidim prednosti. Kako bi moja koleginica rekla, mi smo i dalje u „Honey moon” periodu.  Uživam u istraživanju i otkrivanju prilika za eksterne saradnje, u upoznavanju ljudi iz različitih industrija koje itekako daju nove uglove gledanja o biznisu, neizmerno mi znači povezivanje sa kolegama iz drugih kompanije koje se takođe bave inovacijama i što imamo priliku da gradimo zajednicu u kojoj dosta učimo jedni od drugih i međusobno se pomažemo kroz deljenje sopstvenog iskustva.  Za zaposlene organizujemo programe u okviru kojih mogu da se edukuju o novim metodologijama rada i da svoje ideje istraže uz podršku tima za inovacije. 

Da li u Srbiji ima dovoljno innovation manager-a, koliko su traženi i da li su adekvatno plaćeni? 

- Građenje ove uloge i timova koji se bave inovacijama unutar kompanija je u povoju na našem tržištu i tek nas čeka velika potražnja za ljudima koji u ovom domenu mogu da daju doprinos. Ako pričamo o drugim tržištima, ulaganje u inovacionu strategiju je i te kako ustaljena praksa, posebno u većim kompanijama. Sam benefit za zaposlene koji rade na ovim pozicijama ogleda se pored adekvatnih finansijskih uslova i u prilici da budu konkurentni na tržištu rada kroz ekspertizu koju stiču 

Koji savet možete da date ljudima koji žele da se bave Vašim poslom? 

- Savet je da istražuju i budu u toku sa dešavanjima, kako na našem, tako i na svetkom tržištu. Da prate pre svega potrebe društva, da se edukuju i usavršavaju na tom polju i prave prilike da bolje upoznaju ljude iz preduzetničkog ekosistema kao i organizacije koje taj ekosistem podržavaju.  A možda i najvažnije: da budu hrabri, motivisani i entuzijastični da uđu u nešto novo! 

Oceni tekst

5
19 glasova

0 komentara

Iz ove kategorije

Svi članci sa Bloga