01.06.2021. ·
5 min

Briše li HelloWorld recenzije o poslodavcima?

Briše li HelloWorld recenzije o poslodavcima?

Nedavno mi je jedan naš korisnik prokomentarisao sledeće: „Super je taj vaš IT Insajder, ali sam čuo da je o mom bivšem poslodavcu obrisano nekoliko recenzija jer su bile negativne“. Ovakvi komentari razgaraju opsesivnu potrebu u meni da evanđelistički branim ovaj servis u koji smo kolege i ja uložili 6 godina života. Potrudiću se da vam približim šta u našem timu znači imati čelične živce, održati integritet i biznis rezilijentnost.

Integritet kao prioritet 

Davne 2015. godine, kada smo lansirali IT Insajder, bili smo... pa, pravno ranjivi. U velikoj želji da našim korisnicima ponudimo nešto korisno i informativno, potpuno smo zanemarili potencijalne rizike bavljenja podsticanjem slobode izražavanja i povećavanjem transparentnosti u domaćoj IT zajednici.

Te iste godine dobili smo prvu pretnju kompanije sa negativnim komentarima na IT Insajderu da će pokrenuti sudski postupak protiv HelloWorld-a, zbog "nanošenja materijalne štete" zbog tih komentara i da će, ukoliko se ne ukloni profil kompanije sa našeg sajta, "preduzeti sve zakonske mere protiv nas radi zaštite svojih interesa". Sećam se da je bio decembar, doba sveopšte prednovogodišnje euforije i sabiranja poslovnih uspeha koje smo postigli za tako kratko vreme od osnivanja. Ovo je bio svojevrsni triger da angažujemo advokatsku kancelariju koja se bavi IT pravom, koja nam je potom definisala nove Uslove korišćenja.

 

Prema Uslovima korišćenja sve recenzije koje objavimo predstavljaju subjektivno mišljenje njihovih autora u skladu sa članom 46. Ustava Republike Srbije i ni na koji način ne odražavaju mišljenje ili stavove sajta HelloWorld.rs. HelloWorld ni na koji način ne garantuje niti utvrđuje istinitost iznetih mišljenja, niti ih moderiše. Isključivu odgovornost za tačnost i istinitost podataka snosi korisnik koji je izneo svoje mišljenje.

Bazična validacija komentara o kompanijama se radi putem verifikacije email adrese autora recenzije i bez potvrđenog imejla mi recenzije ni ne objavljujemo. Nedugo nakon lansiranja IT Insajdera omogućili smo i validaciju LinkedIn nalozima, koja nije obavezna, ali je poželjna. Trenutno je 27% iskustava o radu validirano na ovaj način i oni su dodatno istaknuti među objavljenim komentarima. Smatram da je ovo poprilično visok procenat, a ovu vrstu verifikacije smo implementirali upravo kako bismo istakli verodostojnost napisanih recenzija, što naši korisnici i prepoznaju kao korisnu informaciju. Naravno, ukoliko autori komentara odaberu opciju anonimnosti, ona je zagarantovana. Zaštita podataka o ličnosti nam je imperativ i kao kompanija imamo vrlo ozbiljan pristup ovome, u svakoj sferi našeg poslovanja.

Integritet je prioritet kada je poverenje u ovakav servis u pitanju. Na servisu IT Insajder do sada nijedan profil poslodavca nije uklonjen, niti su recenzije brisane na zahtev kompanije, jer smatramo da je to kontraproduktivno za kandidate, kompanije, ali i naš sajt. Time bismo obesmislili ovaj servis i višegodišnji trud da ovo tržište učinimo transparentnijim i boljim za rad.

Neprijatni telefonski razgovori

Za ovih šest godina koliko postoji IT Insajder, oko 50 kompanija nam se javilo sa zahtevom da obrišemo recenzije ili pak ceo profil poslodavca sa sajta. Kao što rekoh, ostali smo čvrstog stava da ne brišemo komentare niti profile poslodavaca, jer smatramo da je to kontraproduktivno za kandidate koji nas prate, same kompanije, ali i naš sajt. Nezadovoljni kandidati, odnosno autori ovakvih recenzija mogu ovakve informacije, ali i činjenicu da smo negativne komentare uklonili podeliti i na drugim kanalima. Gorak je ukus u ustima kada nam se javi korisnik i zahvali što na našem sajtu ima priliku da komentariše svog (bivšeg) poslodavca, jer je njihov profil na nekom drugom sajtu uklonjen na zahtev kompanije. A okitismo se svi velom transparentnosti, jel'.

Zahtevima kompanija da se profili uklone često prethode neugodni telefonski pozivi ili imejl prepiske. Doživljavala sam i „dajte-mi-vašeg-direktora“ trenutke, oni su mi ostali posebno urezani u sećanje. Nakon arsenala praznih pretnji postadoh samoproklamovana umetnica kontrolisanja gubljenja kontrole.

Zanimljiva činjenica je da se ovakve neprijatnosti u 90% slučajeva dešavaju petkom. Obično se ljudi raduju petku kao uvertiri u vikend. Moj tim mu prilazi tananim koracima, vrlo oprezno...

 

Nađimo se na pola puta

Da bismo i kompanijama dali priliku da se i njihov glas čuje, omogućili smo odgovor kompanije na recenziju u slučaju neslaganja sa istom. Predstavnik kompanije može da reaguje na dati utisak zaposlenog i argumentovano ga ospori. Prihvatanje konstruktivne kritike i vrednovanje povratne informacije svako ceni. Čak i kada se kompanija ne slaže sa iznetim mišljenjem autora, postoji način da se argumentovano i asertivno odgovori. Reči se lako pronađu, ali je ključna volja i sluh za drugu stranu. Važno je ne postaviti se defanzivno, već ispitati da li je i šta podobno da promenu.

Kreiranju realne slike o kompaniji može da doprinese i podsticanje sadašnjih zaposlenih da napišu svoj utisak o radu. Oni su svojevrsni brend ambasadori, koji mogu da predstave kompanijsku kulturu i uslove rada iz svoje perspektive. I ne, tu ne mislim na hvalite-me-usta-moja metode, već na dobronameran poziv ljudima iz kompanije da kažu šta zaista misle.

Oni najmudriji iskoristiće povratne informacije od kandidata i preokrenuti igru u svoju korist – ako odbijeni i izrevoltirani kandadati „ispljuju“ proces selekcije i kažu kako nisu dobili povratnu informaciju, kompanija može da opiše svoj proces selekcije u svom profilu na HelloWorldu i istakne detalj da se svim kandidatima u užem krugu šalje povratna informacija o ishodu konkursa. Ako je to zaista tako. Igramo fer i iskreno ;)

Izreka „Dobar glas daleko se čuje, a loš još dalje“ je tačna, ali moramo biti svesni da će negativnih komentara uvek biti, što je potpuno prirodno, s obzirom na to da je u ljudskoj prirodi da razvija kritički stav prema okruženju. Kritika, kao veština ocenjivanja, nije nužno loša, jer njen cilj i jeste da pokrene i podstakne na promene. HelloWorld tim se trudi da poslodavcima ukaže na značaj tih komenatara, jer u suprotnom oni bivaju obesmišljeni.

Pošto sam ovu salvu slova započela rečima našeg korisnika, završiću je u istom maniru, zahvalnicom koja mi je pre neki dan stigla u mejlu: „Hvala vam što ljudima u IT-ju olakšavate život i smanjujete stres u potrazi za poslom kao i o proceni svog sadašnjeg.“

Ono što HelloWorld tim čeka u budućnosti je rad na unapređivanju verodostojnosti podataka na IT Insajderu, jer nam je cilj da našim korisnicima pružimo što tačnije, relevantnije i ažurnije informacije o kompanijama. Nadam se da na tom putu nećemo biti sami i da ćeš mi ti potvrditi ovu autosugestiju ostavljanjem komentara za bivšeg/sadašnjeg poslodavca ili utiska za intervjua za posao.

Hvala ti, amigo!

Oceni tekst

5
48 glasova
Tamara Prodanović Tamara Prodanović

Diplomirana novinarka, slučajno zalutala u IT vode. Danas vodi HelloWorld tim, a ćaskanje sa programerima joj i ponedeljak pretvori u praznik. U slobodno vreme ne sedi za kompjuterom. Barem ne uvek.

8 komentara

Milos Laky Milos Laky 01.06.2021.
0
0

Zavrsio sam visoko poslovnu školu i jos uvek sam na birou nezaposlen.... Mislim da je dovoljan utisak. 

gile gile 01.06.2021.
0
0

znam da ima sajtova koji brišu - evo primer firme u kojoj je ortak radio - ljudi ih opravdano opljunuli na joberty.rs - gazda zvao, malo zapretio ukidanjem oglasa i ćao...nestadoše recenzije. izvinjavam se zbog pominjanja konkurencije, ali važno je zbog teme. 

Mile Mile 02.06.2021.
0
0

Nisam bas najbolje razumeo, ocekujete od posetilaca koji ostavljaju komentare da koriste email svog poslodavca (na koji im saljete verifikacioni email) ili linkedin da bi verifikovali svoj identitet?

Tamara Prodanović Tamara Prodanović 02.06.2021.
0
0

Zdravo Mile,Ne uslovljavamo korisnike da koriste službeni email (ako na to misliš), jer mogućnost da napišu komentar imaju i bivši zaposleni, odnosno oni koji više ne rade u toj kompaniji. Verifikacija LinkedIn nalogom je samo dodatni vid validacije i verodostojnosti, ali nije obavezna. Recenzije verifikovane LinkedIn nalogom su istaknute na profilu poslodavca, iznad onih koje su potvrđene samo emailom. Takođe, naglašavam da povezivanje sa LinkedIn nalogom ne znači da će lični podaci korisnika biti vidljivi igde na sajtu. Lep pozdrav, 

Zoki Zoki 15.11.2023.
1
2

Što je i problem. Sajt vam je prepun "hejterskih" komentara koji ljudi ostavljaju da bi napakostili bivšoj kompaniji.Niko od tih negativnih komentatora neće reći: Zabušavao sam na poslu ili uspavao sam se 3 puta i nisam stigao na sastanak sa klijentom koji je bio u podne, trpeli su me 6 meseci i pokušavali da me obuče, pre nego što sam dobio otkaz zbog loših performansi i problematičnog ponašanja.Nego će biti da: je team lead loš, težak za komunikaciju, direktor sujetan i zao (jer zamisli traži da se pojavim na zakazanom sastanku sa klijentom) i tako dalje. Treba malo više pažnje da usmerite na relevantnost i pozadinu komentara koji se ostavljaju!

Biljana Mitrović Biljana Mitrović 04.06.2021.
0
0

Sve je korektno.

Dukili Dukili 08.06.2021.
2
0

Joj pa ovo je sjajno. Odoh da ostavim par negativnih komentara na profilima konkurencije. Hvala vam što ljudima u IT-ju olakšavate život... 

Zoki Zoki 15.11.2023.
0
2

Hello World platforma je izgubila smisao.Najčešći je slučaj da bivši zaposleni iz osvete ostavljaju negativne komentare u kojima su stvari dodatno predstavljene negativno, naročito u slučajevima kada im je raskinut ugovor zbog problematičnog ponašanja, neadekvatnog pristupa poslu itd. Zatim iz osvete narušavaju ugled kompanije. Posetioci očgledno više "lajkuju" negativne komentare u odnosu na one koji pokušavaju da opišu realno stanje.Onda kompanije odlaze u drugu krajnost, pa orginuzuju pisanje masovnih hvalospeve na sopstveni račun, kako bi ispeglali negativne komentare koje su, iz osvete, ostavili bivši zaposleni.  

Iz ove kategorije

Svi članci sa Bloga