01.07.2021. ·
7 min

Na čijoj je strani Project manager?

Na čijoj je strani Project manager?

Sećate se članka sa savetima za mlade project managere? Dok sam istraživala savete, takođe sam i popričala sa par ljudi koji se bave ovim poslom i dobila još nekoliko korisnih saveta. Hvala Nini Đoković i Marku Popoviću, kojima nije bilo teško da odvoje vreme i popričaju sa mnom, a u cilju opšteg dobra.

Nina, koja je imala dodir sa programiranjem ali nije tehnički project manager 7 godina, kaže da i tehnički i netehnički project manageri imaju svoje prednosti, a kao prednost netehničkog lica vidi to što su više okrenuti ljudima, timu i procesu (samo agilno) nego tehničkim ograničenjima i mogućnostima: 

U svakoj firmi u kojoj sam radila se koristila druga tehnologija, tako da iako sam u jednom momentu malo PHPa bila naučila i mogla neke stvari i sama da ispravljam programerima, na svim narednim poslovima mi to ništa nije značilo. Having said that, to tehničko znanje koje jedna osoba ima u određenoj tehnologiji joj znači samo ako se i njeni developeri bave tom tehnologijom, što toj osobi veoma smanjuje mogućnosti odabira posla na tržištu (osim ako nije iskusni dev sa poznavanjem više tehnologija).

Tehnički PMovi umeju previše da uđu u tehnički jezik koji klijentima u 99% slučajeva nije uopšte jasan, dok non-technical PMovi se više koriste biznis jezikom koji menadžement i klijenti razumeju. Ja sebe često smatram prevodiocem između te 2 grupe ljudi jer razumem potrebe svog tima, jasno mi je šta pitaju, a s druge strane to totalno drugačije mogu da upakujem za business osobe od kojih recimo treba dobiti neku informaciju.”

Kao potencijalne probleme koji se mogu javiti navela je sledeće stvari: nepoštovanje rokova ili nedovoljan kvalitet koda, a savet da se preduprede ovi problemi je da se inicijalno uspostave procesi tako da da kvalitet bude na zadovoljavajućem nivou, pa makar to uključivalo da i sam project manager izvrši proveru kvaliteta pre delivery-a, i s druge strane "osećanje" tima, njihovih procena i dodavanje određenog buffera.

“Savet za mlade non-technical PMove je da se prvo malo tehnički potkuju, prođu neki kurs programiranja ne da bi programirali, nego da bi razumeli. Zatim da se savetuju sa starijim PMovima oko procesa i rešavanja situacija. Treće da im u fokusu bude tim i njihovo zadovoljstvo, da sve rade što je u njihovoj moći da svom timu olakšaju život - to je njihov posao. I da steknu poverenje od svog tima da će da ih zaštiti jer će onda i tim imati odgovornost da iznese projekat i da ne ukanali svog PMa.”

Marko je svoju karijeru započeo bez ikakvog tehničkog znanja, i dao je par jako dobrih saveta za novopečene project managere.

Kako do posla? 

Poslednjih nekoliko godina se veoma traži iskustvo u SCRUM-u, a samim tim i zvanje Product Ownera naspram Project Managera. Iako sam radio kao Project Manager/Product Manager u periodu 2014-2018 u 3 kompanije, velikim delom na IT projektima u većinski „ne-IT firmama“, pravi „proboj“ sam doživeo tek kada sam na svoju ruku pronašao sve besplatno dostupne kurseve na temu agilnog razvoja softvera, SCRUM-a

Koristio sam resurse sa https://www.edx.org/ stranice i tu kompletirao nekoliko kurseva. Takođe, uložio sam par meseci u LinkedIn Premium kako bih iskoristio pristup Linkedin learning platformi i nekako spojio iskustvo sa načelima agilnog razvoja. Tek tada sam počeo da dobijam ponude za poslove koji su meni bile zanimljive i došao do prve pozicijie Product Ownera i od tada je sve mnogo lakše. Dakle, moj savet je da se svakako isplati uložiti vreme u kurseve, pod uslovom naravno, da se to znanje može pokazati i na nekom intervjuu.

Sa kojim izazovima se susreće mladi project manager?

Ono što može biti izazov za netehničke kadrove, pri ulasku u IT svet je žargon. Huh, pazi sad: commitovanje, release, merge, endpoint, server side search, staging, data model, mapping...To su sve izrazi koje teško da mogu da se razumeju bez eksplicitnih pitanja.

Sa druge strane, ako je problem koji developer opisuje kao „nešto se skrljalo u bazi“, to čak i laik može da nagovesti šta je – „baza podataka nam ne dostavlja podake kako treba“. Onda kada pogledaš koliko je to svakodnevnih, ali i ključnih izraza, koje neko nije imao prilike da čuje ranije, shvataš da to može da bude veliki problem. 

Povezano sa ovim je i vreme potrebno da se čovek upozna sa nekim „high level“ funkcionisanjem developmenta. Potrebno je vreme da se nauči koji posao kojim redom može da se planira. I sama znaš da ako se planira međusobno povezani posao u okviru jednog istog vremenskog perioda, to neće ići. 

Ljudima je potrebno vreme da nauče da prvo ide bekend, pa onda tek može da se radi na frontendu. Pa onda ako se ide još detaljnije, uvek može da se nađe logika po pitanju redosleda rada. Opet, to je programerima toliko svakodnevno, da mislim da se može desiti da i ne pomislite da nekome to može da bude novina. Npr – hajde da search komponenetu radimo ovaj sprint....i onda povezivanje sa bazom i/ili neki endpoint traži 5-6 dana posla, pa još dan testiranja, onda ostajemo na 3 dana za razvoj i testiranje frontenda...što je premalo. 

PM-ovi nemaju urođeno ovo znanje, treba im da postavljaju pitanja i treba im da developeri ne očekuju ovo od njih od starta.

Ali… developeri su strašni i neće da pričaju ni sa kim… tako mi rekoše.

Moram i da pomenem famu oko toga da su „programeri posebna sorta ljudi“. Moje iskustvo kaže da je ovo poprilično neutemeljeno. Nisu teški za komunikaciju unutar tima, nije nikakav problem da im se objasni biznis zahtev, nisu povučeni…

Ono što ne treba očekivati od njih je da rade moj posao – dakle ono od čega će svakako radije da pobegnu su držanje prezentacija za ljude van tima, preopširna komunikacija van tima, postavljanje pitanja menadžmentu. Ali zato sam ja tu, zato je donekle Scrum Master tu. Tako da, početnicima definitivno treba razbiti predrasude. Ja sam imao daleko više problema sa ljudskim faktorom i odnosima kada sam radio u jednom Telenoru, većinski sa ljudima koji nisu developeri.

I kad dođe klijent i zapne da mora da ceo feature za koji ti developeri kažu da treba dve nedelje minimum bude gotov za 3 dana? Šta onda?

Bitna tema je umeće i uopšte otvorenost da se klijentima (ako pričamo o outsourcing okruženju) ili stakeholderima iskreno postave očekivanja. Ovo može da bude najveći neprijatelj – preterano obećavanje ili previše konzervativno obavezivanje na neki posao koji planira da se uradi. Zato ja uvek volim da protrčim kroz osnovne stvari kada radimo neki planning za 3 naredna sprinta sa team leadom i dobijem i njegovu potvrdu da ono što ja mislim da se može uraditi za 6 nedelja, zaista može uraditi

I na kraju dođe pitanje - na čijoj je strani project manager? Šta treba da bude njegova agenda?

Moram da spomenem i mač sa dve oštrice sa kojim sam se suočavao: na intervjuima se postavi pitanje kada i koliko PM / PO „staje na stranu“ klijenta/stakeholdera, a koliko na stranu tima. Tu se mahom očekuje da PM bude produžena ruka ovih prvih, ali evo, iskreno, do sada, ja sam uvek bio na strani tima. Poenta je ostvariti nivo poverenja sa timom, da ja mogu da verujem njima na reč kada mi kažu opseg nekog problema, ali i da znaju da ja nisam samo protočni bojler informacija, već da mogu da push-backujem kada su zahtevi manje smisleni

Imao sam priliku da budem u nekoliko procesa intervjua sa ove druge strane i zaista ima dosta ljudi koji su naučeni da na PM pozicijama treba da „vladaju“ gvozdenom rukom. Recimo – „Šta radiš kada developer uzme neki bug na svoju ruku iz backloga (a ima stvari u sprintu koje još niko nije uzeo)?“

Bilo je stavova poput „Podigao bih ovo pitanje na sprint retrospektivi, pitao pred celim timom...“ Wow, wow, wooow, a da pitaš direktno osobu „Hej, što uze ovaj bug iz backoga?“ Možda je povezano sa aktuelnim bugom, možda ima neku logiku i jedini je propust što nije cimao tebe da to ubaciš u sprint.

Svakako, prvo razgovaraj sa čovekom, pojasni da tebi nije nikakav problem da uvlačiš stvari u sprint kada za to ima razloga. A ako ima razloga, svakako želiš da znaš. Možda je na kraće staze hiring managerima lakše prodati sebe kao ovog koji će da bude strogi robovlasnik, ali za ikakvu budućnost u tom timu, to je neodrživo.

Oceni tekst

52 osobe su glasale, prosečna ocena: 4
Jovana Milosavljević Jovana Milosavljević

Sad sam senior developer, a nekada davno sam bila atraktivna plavuša koja se bavi marketingom :). I dalje se tešim da bar nisam oćelavela od čupanja kose od koda :) U slobodno vreme volim da čitam, pijem pivo, osvajam kafane i sanjam da ću kad porastem biti venture capitalist.

3 komentara

Stefan Stefan 01.07.2021.
0

"Ovo može da bude najveći neprijatelj – preterano obećavanje ili previše konzervativno obavezivanje na neki posao koji planira da se uradi." - Najrealnija i najtacnija recenica u celom tekstu! Bravo Jovana za intervju, donela si nam dosta znacajnih informacija.

mileva mileva 01.07.2021.
0

znala sam da su PMovi na strani tima...a nisam sigurna da je to baš najbolje, dugoročno i za sam tim.

Milica Milica 03.07.2021.
0

Bas super text! Samo tako nastavite!

Iz ove kategorije

Svi članci sa Bloga